Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske studerende satte verdensrekord i brændstoføkonomi

Tirsdag 26. maj 2015 kl: 10:56
Af: Redaktionen

Ingeniørstuderende fra DTU satte ny verdensrekord i brændstoføkonomisk kørsel, da energiselskabet Shell afholdt Shell Eco-marathon i Rotterdam. Foran 3.000 studerende fra hele Europa og et tusindtal tilskuere kørte de danske studerende 665 km på en liter benzin i deres selvbyggede bil

Danske studerende satte verdensrekord i brændstoføkonomi
Det var 30. gang, at Shell afholdt Shell Eco-marathon i Rotterdam, hvor de DTU-studerende kørte 665 km/l i deres selvbyggede, ætanoldrevne bybil. Dermed forbedrede holdet deres egen verdensrekord fra 2013 med ca. 10 procent. 


Med verdensrekorden på 665 km/l tilbagelagde bilen, som de studerende har designet og bygget selv, en afstand, der svarer til turen København-Aarhus tur-retur - på bare én liter benzin. En bedrift, der endda skal ses i lyset af, at holdets bil onsdag nat delvist udbrændte og efterfølgende måtte have udskiftet store dele af det elektriske system.


- Det har været et surrealistisk og vildt løb for os. Vi har været helt nede i mørket og vende og står nu alligevel med en ny verdensrekord. At vi på få dage kan komme fra askerne af en brændt bil til at slå verdensrekorden understreger, at det ikke er en tilfældighed, at DTU år efter år har præsteret topresultater ved Shell Eco-marathon, siger Thor T. Christensen, teamleder for DTU Roadrunners.


Ud over DTU deltog også ingeniørstuderende fra Aalborg Universitet ved årets Shell Eco-marathon. Team Aalborg Energy dystede i den tætbesatte klasse for brintdrevne bybiler. Her opnåede de kommende ingeniører fra Nordjylland en 3. plads, da deres delvist 3D-printede bil klarede, hvad der omregnet svarer til 640 km/l.


- Vi er virkelig godt tilfredse med den måde, årets løb formede sig på. Ikke nok med, at vi nåede vores mål om at forbedre vores egen rekord med 10 procent, vi fik også integreret de mange nye studerende på holdet på helt optimal vis, siger Christian Jeppesen, vejleder for holdet fra Aalborg Universitet.


Appel til erhvervslivet
Ifølge associate professor fra DTU, Jesper Schramm, giver Shell Eco-marathon de studerende nogle fantastiske rammer til at få omsat teori til praksis. Men der er behov for, at endnu flere private virksomheder få øjnene op for, at de ved at bakke op om de danske hold kan bidrage til at forme fremtidens danske ingeniører.


- Løbet giver vores kommende ingeniører en unik mulighed for at teste deres viden, kompetencer og evne til teamarbejde i direkte konkurrence med universiteter fra hele Europa. Men det bliver sværere og sværere at komme videre - og også dyrere. Så sponsoropbakning er helt afgørende for, at vi kan udvikle de danske hold fremover. Her kan de danske virksomheder, der lige nu efterspørger dygtige ingeniører, gå aktivt ind og støtte op om projekter som Roadrunners og de tilsvarende, der kører på universiteterne i Aalborg og Aarhus, siger Jesper Schramm.


Om Shell Eco-marathon
Ved Shell Eco-marathon i Europa dyster fremtidens ingeniører i alderen 16-25 år. Hvert hold stiller med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-bil. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin. I 2015 deltog over 200 hold og over 3.000 studerende i løbet.


Interesserede kan se resultater fra Shell Eco-marathon 2015 her: 





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst