Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmand på hurtigfærgen: Tiden er det afgørende

Fredag 22. maj 2015 kl: 11:39
Af: Redaktionen

Mols-Liniens nyeste hurtigfærger Kat-Expres I og II har plads til lastbiler på op til 40 ton. En torsdag aften var transportnyhederne.dk med om bord sammen med fire lastbiler fra Atea Transport i Randers. Vognmand Anders Køpke var selv med og fortalte, at tiden var afgørende for, at han hver dag har lastbiler med på overfarten med hurtigfærgerne mellem Aarhus og Odden

- Hvis Mols-Linien ikke var begyndt at tage lastbiler med på hurtigfærgerne, skulle jeg have sagt nej til en kunde, siger Anders Køpke, da vi er kommet om bord på færgen. 


Den 33-årige vognmand, som købte sin første lastbil i 2005 og i dag har 12 vogntog, forklarer, at det først og fremmest er tiden, der afgør valget af Mols-Linens hurtige færgeforbindelse. Og med tiden mener han køretiden for chaufførerne.


For det gods, Atea Transports lastbiler transporterer fra det østjyske og eksempelvis til supermarkeder på Sjælland, skal leveres til aftalt tid. 


- Hvis jeg ikke havde muligheden for at sende lastbilerne med hurtigfærgen, kunne hver chauffør kun have nået tre ture om ugen. Med hurtigfærgen kan hver chauffør nå fem, siger han og forklarer, at selvom brændstofpriserne er faldet i forhold til for et år siden og broen over Storebælt også er til at komme over, er tidsfaktoren afgørende.


- Målt på direkte omkostninger, er det isoleret set billigere at køre over Storebælt, siger han og fortsætter:

- Men hvad hjælper det, hvis vi kun kan nå tre ture om ugen frem for fem, fordi chaufførerne har brugt deres køretid og skal holde hvil et sted nede ved Vejle.

Ved at benytte Mols-Linien kan Atea Transport betjene kunderne og opfylde deres behov - og de ekstra ture får økonomien til at falde ud til både Mols-Liniens og vognmandens fordel.

Det skiller syd for Aarhus - og på det sydlige SjællandFor Anders Køpke og Atea Transport's vedkommende er der ikke så meget at være i tvivl om. For godset, hans biler transporterer, kommer fortrinsvis fra østjylland, når det gælder turene til Sjælland - og fra Nordsjælland og Roskilde-området, når det går hjemover - eksempelvis til Djursland.


Anders Køpke vurderer, at grænsen for, hvornår der er økonomi i at sende lastbiler med hurtigfærgen, går et sted lidt syd for Aarhus. Nord for linien på tværs af Jylland er der fornuft i at benytte den hurtige færgemulighed over Kattegat. Sydfor er det Storebæltsbroen, der giver mening. Når det gælder den anden vej, skiller det et sted ved Køge og Næstved. Fra det område begynder køretiden at blive så lang op til Odden, at det er mere hensigtsmæssigt at køre over Storebæltsbroen og Fyn.


Der var 8-10 lastbiler med på overfarten den torsdag i maj, hvor transportnyhederne.dk var med. Færgen sørgede på omkring fem kvarter for, at chaufførerne kunne køre i land i Odden et kvarter over otte. For de fire biler og chauffører fra  Atea Transport blev havnen på Sjællands Odde endestationen for denne dag. Hviletiden blev holdt i havnen, så chaufførerne kunne køre ud på fredagens transportopgaver uden at ramme loftet for deres køre og hviletid. Om de kom med færgen hjem fra Sjælland blev først afgjort i løbet af fredagen - hvor tidsfaktoren var afgørende.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst