Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tirsdag stemmer Folketinget om Femern-tunnellen

Fredag 24. april 2015 kl: 13:09
Af: Redaktionen

Anlægsloven for FemernBælt-projektet forventes tredje- og sidstebehandlet i Folketinget 28. april. Tunnelen under Femern Bælt bliver det mest omfattende bygningsværk, der er opført i Danmark, og det store projekt sætter flere rekorder

Anlæget af tunnellen under Femern Bælt bliver på flere måder en enestående - eller liggende -  teknisk bedrift. Tunnelen bliver verdens længste af sin slags, og Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.


Tunnelen skal placeres i 30 til 40 meters dybde under vandet, og op mod 3.000 personer skal samarbejde på den kompleks byggeplads.


- Tunnelen er et enormt byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden. Allerede nu mærker vi, at projektet vækker interesse verden over, siger kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen, som også er formand for Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder.


Femern-tunnelen bygges efter samme princip som den 3,4 kilometer lange Øresundstunnel. Men Femern-tunnelen har også nye tiltag. For eksempel skal Femern-tunnelen udstyres med ti kældre. Det er første gang sådan et koncept anvendes inden for tunnelbyggeri.


Tunnelen bliver 18,2 kilometer lang inklusive op- og nedkørsler på hver side af Femern Bælt.  Der er tale om en sænketunnel til både tog og biler.


Tunnelen skal bygges af i alt 89 elementer, som støbes i beton og stål inde på land. Efterfølgende transporteres elementerne løbende ud på Femern Bælt og sænkes ned i en udgravet rende i havbunden, hvor de kobles sammen ét efter ét og dækkes til.


Tunnelen bliver godt tre gange længere end verdens længste sænketunnel, som er en ældre togtunnel under San Francisco Bugten. Og den bliver fem gange så lang som sænketunnelen under Øresund.


Der skal udgraves materiale i havbunden svarende til rumfanget af syv egyptiske Keops-pyramider for at få plads til tunnelen. Og der er plads til 10 tennisbaner oven på bare ét enkelt af elementerne, som hver især vejer cirka 73.500 ton - omtrent det samme som 4.500 fyldte bybusser.


- Vi har taget de bedste løsninger fra store byggerier i ind- og udland, og de erfaringer har vi så bragt et skridt videre på Femern-forbindelsen. På den måde er det blevet teknisk muligt at gennemføre det her enorme byggeri, siger Kim Smedegaard Andersen.


Om Femern-forbindelsen
  • De daværende transportministrene i Danmark og Tyskland underskrev 3. september 2008 en statstraktat om etablering af en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland via Femern Bælt 
  • I 2011 blev en sænketunnel valgt som den foretrukne tekniske løsning. Tunnelen får to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik
  • Tunnelen bygges af 89 tunnelelementer og to portalbygninger, der forbinder den med land i Danmark og Tyskland. 79 af elementerne er 217 meter lange, 42 meter brede og 9 meter høje. De 10 øvrige er såkaldte specialelementer med en kælder til teknisk udstyr. De er 39 meter lange, 45 meter brede og 13 meter høje
  • På det dybeste sted kommer motorvejen i tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade. Den nedgravede tunnel dækkes med et meter tykt lag af sten, som med tiden sander til. Over det meste af tunnelstrækningen vil dette lag flugte med havets bund
  • Der skal bruges 3,2 millioner kubikmeter beton og 360.000 ton armeringsstål til byggeriet. Til Øresundsforbindelsen gik i alt 1 millioner kubikmeter beton og 200.000 ton stål




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst