Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

DI Transport ser behov for vækstplan for transporterhvervet

Torsdag 23. april 2015 kl: 13:01
Af: Redaktionen

Danmark har en velfungerende transportsektor, men der er udfordringer, som man er nødt til at gøre noget ved. Derfor er der brug for en vækstplan. Det mener brancheorganisationen DI Transport, hvor direktør Michael Svane peger på, at transporterhvervet står over for en række udfordringer i de kommende år. - Der er udsigt til mangel på kvalificerede chauffører, og det er nødvendigt, at man fortsat forbedrer produktiviteten. Derfor er der brug for en vækstplan, som skal sikre, at vi også i fremtiden har en velfungerende transportsektor i Danmark, siger Michael Svane

Baggrunden for Michael Svanes udtalelser er, at Transportministeriet torsdag fremlagde tre rapporter, som samlet tager temperaturen på vejgodstransporten, der eksempelvis består af blandt andet vognmænd, speditører og lagervirksomheder og deres ansatte.


Rapporterne dokumenterer, at Danmark har et velfungerende godstransporterhverv, der hurtigt og effektivt kan levere transportløsninger. Flere og flere virksomheder leverer stadig mere komplekse transportydelser end bare at køre gods fra A til B. Det kan eksempelvis være logistik, lagerstyring, pakning eller ordrehåndtering, som leveres i tæt samarbejde med kunderne.  


- Der er alt mulig grund til at være optimistisk på branchens vegne. Danmark har nogle internationale styrkepunkter inden for især lager og logistik, som er services, som vil blive efterspurgt også fremad i takt med blandt andet stigende internethandel, siger Michael Svane.  


Men fremtiden byder også på en række udfordringer - ikke mindst mangel på kvalificerede medarbejdere - som man er nødt til at gøre noget ved. Derfor er der ifølge DI Transport og Michael Svane brug en vækstplan for erhvervet.


- En velfungerende transportsektor er helt afgørende for dansk erhvervslivs konkurrencekraft, så vi har hurtig adgang til vores eksportmarkeder. Derudover skaber branchen jo i sig selv en masse arbejdspladser og indtægter til Danmark. Derfor er det positivt, at vi har fundamentet på plads til, at Danmark kan blive et international centrum for transport og logistik, men vi har brug for en overordnet vision og handlingsplan for, hvordan vi kommer i mål, siger Michael Svane.










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Der er behov for styrket samarbejde
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Transportorganisation genvalgte bestyrelsesmedlemmer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst