Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
KONKLUSION I RAPPORT:

Det er for risikabelt at ophæve regler for lagring af farligt gods

Tirsdag 21. april 2015 kl: 17:07
Af: Redaktionen

En arbejdsgruppe ledet af Transportministeriet har undersøgt, om reglerne for lagring af farligt gods på for eksempel havne kan ophæves. Rapporten finder frem til, at reglerne ikke kan ophæves, uden at det medfører en sikkerhedsrisiko. Derfor anbefaler den, at Miljøstyrelsen udarbejder et konkret værktøj, der skal imødekomme andre af branchens udfordringer på området. Miljøstyrelsen undersøger derfor, om forskellige myndigheders regler kan spille bedre sammen

Udfordringen for transport- og logistikvirksomheder samt operatører af godsterminaler er, at deres virksomhed bliver omfattet af reglerne for lagring af farligt gods, når de midlertidigt opbevarer farligt gods på virksomhedens arealer i forbindelse med transporten af godset. Det betyder blandt andet, at virksomheden skal opfylde en række krav om sikkerhedsforanstaltninger, som branchen finder bebyrdende og derfor gerne vil have ophævet.


Det er risikobekendtgørelsen, der regulerer området. Her er Miljøstyrelsen og Beredskabsstyrelsen de centrale myndigheder, der også har siddet med i arbejdsgruppen.


Rapporten konkluderer, at Miljøstyrelsen og Beredskabsstyrelsen ikke kan anbefale, at reglerne i risikobekendtgørelse bliver ophævet, da det vil betyde et lavere sikkerhedsniveau i forbindelse med lagring af farligt gods. 


Rapporten viser også, at andre lande - ligesom Danmark - har indført nationale særregler på området, der tager hensyn til sikkerheden i forbindelsen med lagring af farlige gods under transport, og at der i den forstand ikke er tale om, at de danske regler er skrappere end i andre EU-lande.


For at mindske byrderne for branchen, og da branchen også står over for den udfordring, at risikobekendtgørelsen og transportreglerne ikke taler godt nok sammen, anbefaler rapporten, at Miljøstyrelsen undersøger, om det er muligt at sikre et bedre samspil mellem de forskellige regelsæt. 


Det arbejde er Miljøstyrelsen i gang med, og det skal munde ud i et konkret værktøj, der skal gøre det lettere for virksomheder at afgøre om det gods, de håndterer, er omfattet af reglerne i risikobekendtgørelsen. Projektet ventes færdigt til efteråret.


Interesserede kan hente rapporten om farligt gods på havne og terminalområder her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst