Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gas-konference havde fokus på hvordan

Fredag 17. april 2015 kl: 11:43
Af: Jesper Christensen

- Dagen vil komme, hvor benzinmotoren vil være henvist til museer. Sådan sagde transportminister, Magnus Heunicke (S) med henvisning til et citat fra Illustreret Tidende fra 1902, da han åbnede konferencen Biogas - Lettere klimabelastning fra tung transport - Hvordan?


Transportministeren kunne konstatere, at benzinmotoren havde haft svært ved at finde vej til museet i de over 100 år, der er gået siden spådommen kunne læses i 1902.


Han var du ikke ret meget i tvivl om, at motorer, der kører på benzin fremstillet af traditionel råolie og dermed er CO2-belastende, vil blive erstattet af andre motortyper, der bruger vedvarende energi. Magnus Heunicke understregede, at gas og biogas er blandt de nye fremadrettede løsninger for transportsektoren, der skal være med til at sikre, at Danmark når sit mål i forhold til at gøre landet uafhængig af fossile brændstoffer i 2050. For Københavns Kommunes vedkommende er målet, at det sker allerede i 2025. 


Arbejdet med at mindske CO2-udledningen går fremad i andre sektorer, men halter i transportsektoren, hvor det kan være udfordrende at finde brugbare løsninger for de tunge køretøjer.


Københavns Kommune har på skraldeområdet valgt at satse på skraldebiler, der kører på naturgas. Når produktionen af CO2-neutral biogas bliver tilstrækkelig stor, vil det betyde, at CO2-udslippet fra skraldebilerne vil blive mindre. I dag er 13-14 procent af den gas, der er i det eksisterende naturgasnet faktisk biogas.


- Selvom visionen og planen for omlægningen af de ca. 80 skraldebiler, der betjener København, var helt skarpe fra starten, har opgaven dog ikke været helt uden udfordringer, fortalte Jens Purup fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.


Men ved at starte i et begrænset omfang og ved at inddrage både borgere og brugere af bilerne i processen, kan alle i København se frem til, at allerede næste år vil 90 procent af Københavns skraldebiler være gasdrevne og dermed mere støjsvage.


Senere på konferencen blev der fokuseret både på de tekniske detaljer i gaskøretøjer, den nødvendige infrastruktur til gasbiler og på de politiske rammevilkår for biogas til transport. 


I Danmark er der optimale betingelser for produktion af biogas, og der vil være en miljømæssig gevinst ved at omlægge store dele af den tunge transport til bio-naturgas. Men de nuværende rammevilkår gør det svært at få en konkurrencedygtig økonomi i at skifte til gasdrevne lastbiler og busser, ligesom infrastrukturen med hensyn til gasforsyning har huller, hvilket skaber problemer. Det er ikke smart at stå med en gasbil med tom tank i Aarhus, når den nærmeste gastankstation ligger over 100 kilometer væk.


Men potentialet for biogasdrevne tunge køretøjer er til stede, så der var bred enighed blandt de næsten 100 konferencedeltagere om, at andelen af biogas drevne tunge køretøjer vil stige i fremtiden.


Konferencen var organiseret i samarbejde mellem Det Økologiske Råd, Københavns Kommune, E-on, Arriva, Trafikstyrelsen og Transportens Innovationsnetværk TINV.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst