Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rejsebureau med fokus på blandt andet Brasilien er gået konkurs

Fredag 6. marts 2015 kl: 15:12
Af: Redaktionen

Forud for konkursen har selskabet været gennem en periode, hvor kunder har oplevet først at få deres rejsedokumenter i sidste øjeblik. Det udløste eksempelvis krav om øget konsolidering og krav om hyppig indberetning

Det konkursramte selskab er rejsebureauet Travel2.dk ApS, CVR-nr. 35525920, der havde adresse på Carl Jacobsens Vej i Valby. Selskabet blev fredag blevet erklæret konkurs ved Sø- og Handelsrettens skifteret i København


Advokat Ole Borch, Bech-Bruun, Langelinie Allé i København, er udpeget som kurator.


Travel2.dk ApS blev registreret i Rejsegarantifonden i december 2013 og udbød individuelle rejser til blandt andet Brasilien. Selskabet blev i forbindelse med registreringen i fonden pålagt at indsende regnskabsopfølgning hvert kvartal, så fonden løbende kunne vurdere økonomien. 


Efter at selskabet havde været registreret ca. et halvt år, begyndte selskabets kunder at kontakte fonden. Der var tale om kunder, som stod umiddelbart foran afrejse, men som ikke havde modtaget deres rejsedokumenter. I de fleste tilfælde fik kunderne dog leveret rejsedokumenterne inden de skulle af sted - men meget tæt på afrejsetidspunktet.


Erfaringsmæssigt indikerer et forløb, hvor Rejsegarantifonden modtager mange henvendelser fra en rejseudbyders kunder om manglende rejsedokumenter, at selskabet kan være i akut likviditetsmangel. 


Indtil medio 2014 havde Rejsegarantifonden imidlertid endnu ikke i forbindelse med gennemgangen af de fremsendte saldobalancer kunnet konkludere, at selskabet skulle have en presset likviditet. For at sikre sig at grundlaget for gennemgangen af økonomien var retvisende, valgte Rejsegarantifonden at kræve, at perioderegnskabet pr. 30. september 2014 blev gennemgået af selskabets revisor. 


Efter gennemgang af det revisorpåtegnede perioderegnskab meddelte fonden, at selskabet måtte forvente at blive pålagt forhøjet garantistillelse, med mindre selskabet blev konsolideret med 50.000 kroner. Kapitalforhøjelsen blev gennemført i november måned 2014. Ud over kravet om yderigere konsolidering pålagde Rejsegarantifonden endvidere selskabet, at der fremover skulle indsende månedsvis regnskabsrapportering.   


I februar i år var der en gruppe kunder, som slet ikke kom af sted, fordi de ikke modtog deres rejsedokumenter. Herudover blev fonden kontaktet af en gruppe kunder, som var strandet i Brasilien, fordi deres hjemrejsebilletter ikke var gyldige.


Det har løbende været problematisk at få kontakt til selskabet. Selskabets registrering har i løbet af den periode på lidt over et år, hvor selskabet var registreret i fonden, været slettet tre gange, hvilket er usædvanligt. Fonden sletter rejseudbydernes registrering, hvis fonden for eksempel ikke modtager krævet dokumentation, garanti elller ligneden.


I februar var det umuligt at få kontakt til selskabet, og fonden kunne således ikke få en redegørelse fra selskabet vedrørende den strandede gruppe i Brasilien. Derfor besluttede fonden at arrangere hjemtransport for kunderne, selv om selskabet ikke var erklæret konkurs eller havde oplyst at være insolvent. På samme tidspunkt modtog fonden ikke det krævede regnskabsmateriale til gennemgang af selskabets økonomi, og selskabets registrering i fonden blev derfor slettet 17. februar 2015. 


Det lykkedes efterfølgende at få kontakt til den ene af selskabets direktører, som oplyste, at selskabet var insolvent og derfor måtte indgive egen konkursbegæring. Der var ikke midler i selskabet til at indestå for boets behandling, så det har fonden måttet erklære at ville gøre. 


Der er efter det oplyste ikke kunder omfattet af fondens dækning ude at rejse for øjeblikket.. 


Det er uklart, om der er kunder, som har købt rejser med afrejse efter konkursdekretets afsigelse 6. marts. Men hvis der er, kan kunderne rette henvendelse til fonden med anmodning om refusion af det forudbetalte beløb. 


En rejseydelse omfattet af fondens dækning kan være en pakkerejse med for eksempel både fly og hotel eller en flybillet til privat brug, hvortil kunden har købt konkurssikring.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Toldhund fandt et kilo hash gemt i valnødder
- Lufthavn lægger arealer til midlertidigt militært område
- Toldere fandt knap tre ton narkotika sidste år
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst