Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Strejkeramte Norwegian oplyser om strejkende piloters lønforhold

Torsdag 5. marts 2015 kl: 18:10
Af: Redaktionen

I forbindelse med, at det norske lavprisflyselskab Norwegian datterselskab Norwegian Air Norway torsdag på et ekstraordinært bestyrelsesmøde besluttede at etablere nye datterselskaber i Norge, Danmark og Sverige for de skandinaviske piloter i selskabet, offentliggør Norwegian en række forhold omkring de strejkende piloters løn- og arbejdsforhold

Det norske lavprisflyselskab oplyser i forbindelse med beslutningen om at oprette nye datterselskaber, at overenskomstaftalerne med eksisterende rettigheder og vilkår videreføres i de nye selskaber, inkluderet retten til at strejke.


Derudover peger Norwegian og datterselskabet NAN på, at man fuldt ud respekterer, at de danske og svenske piloter også lader sig repræsentere af deres fagforening. 


Norwegian fremhæver også følgende:
  • De norske fagforeninger YS/Parat og arbejdsgiverne NAN/NHO luftfart kan ikke indgå overenskomstaftaler uden for Norge. 
  • Danske og svenske regelsæt gælder i dag i forhold til blandt andet pension i de respektive lande.
  • Norwegian har fået henvendelser fra danske og svenske piloter, som ikke vil risikere at miste sit job på grund af NPU's ultimatum.
  • Norwegian mener, at piloternes fagforening vil ind og lede flyselskabet under dække af, at poloternes fagforening Parat kæmper for en overenskomst, de allerede har, og som nu også videreføres. 
  • Norwegians ledelse og koncernbestyrelse vil ikke overlade ledelsesretten til piloternes fagforening og peger på, at selskabet allerede i 2013 besluttede at etablere datterselskaber til operativ drift i Norwegian-strukturen. 
  • Norwegian vil ikke give de norske piloter mulighed for at skubbe kollegaer ud i eksempelvis England og Spanien. De europæiske piloter i Norwegian-familien er i følge Norwegian blevet truet med at blive "blacklistet", fordi de fortsætter deres flyvninger for Norwegian. 

Norwegian fremhæver, at de skandinaviske piloter i flere år har haft en særlig sikkerhed for deres job i en policyerklæring fra selskabet. Ledelsen i NAN har gjort det klart over for NPU og Parat, at denne erklæring kan blive videreført og udvidet.


Vilkårene i den gældende overenskomstaftale, som bliver videreført ved virksomhedsoverdragelsen, er blandt andet:

  • Loss of License-forsikring (LOL): Dette er en forsikringsordning, som indebærer, at man får udbetalt et skattefrit engangsbeløb, hvis man ikke længere kan arbejde som pilot. Udbetalingen steg i 2013 fra 30 gange grundbeløbet (30G) til 60 gange grundbeløbet (60G). I kroner og øre i dagens kroneværdi svarer dette til en stigning fra ca. 2,7 millioner norske kroner til 5,3 millioner norske kroner.
  • De norske piloter har ydelsespension, mens de svenske og danske har pension i henhold til pensionsordningerne i deres respektive lande.
  • 
De skandinaviske piloter har 203 brutto arbejdsdage pr. år, fratrukket 26 feriedage, hvilket betyder 177 netto-arbejdsdage.

En skandinavisk pilot arbejder i snit 3,9 dage pr. uge og har mulighed for at tage op til syv ugers ferie. I gennemsnit flyver en skandinavisk pilot ca. 750 timer pr år af 900 mulige i henhold til EU-regelværket. Med dagens overenskomstaftale, arbejder man i snit 17 arbejdsdage om måneden.

Arbejdstidsordning
  • En 5-4-nøgle, som betyder fem dage på arbejde efterfulgt af fire fridage
  • Op til syv ugers ferie
  • Ca. 30 procent af pilotkorpset har en såkaldt variabel andel, hvor man kan flytte op til to fridage pr måned væk fra 5-4-ordningen efter specielle regler. I så fald kompenseres man med et beløb på ca. 1.100 norske kroner for at flytte en arbejdsdag.

Løn
  • Piloterne har en lønstige, hvor lønnen stiger automatisk med ca. 2-5 procent per trin/pr år. Dette sker automatisk uafhængig af selskabets anden lønjustering, hvilket indebærer, at selv med "frysning af lønnen" vil piloterne få en lønjustering. Selskabet har forlangt et stop i lønstigningen, og at man afstår fra årsoprykning.
  • Toplønnen for styrmænd er ca. 700.000 norske kroner og for kaptajner ca. 1.070.000 norske kroner. Derudover kommer diæter for udført flyvning. I Norge udbetales der ca. 800 norske kr. pr dag over 12 timer, det vil sige, at en pilot i gennemsnit ligger på 10.000 norske kr. i diæt pr. måned.
  • Sælger man en fridag (uanset for lidt/meget man arbejder), så betales denne med dobbelt dagsløn. Eksempelvis vil en styrmand på øverste trin få betalt ca. 7.900 norske kroner for en fridag, og en kaptajn tilsvarende (øverste trin) 12.000 norske kroner.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Lufthavn på Als udvider ledelsen
- Lufthavn løftede overskuddet op til knap 400 millioner kroner før skat
- Islandsk lavprisflyselskab havde en ret god februar
- SVM-Regeringen giver tilskud til indenrigsflytrafik
- Sydnorsk fjordby får flyforbindelse til København

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst