Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Svendborgsundbroen skal sikres mod påsejling

Tirsdag 3. marts 2015 kl: 11:23
Af: Redaktionen

Vejdirektoratet forbedrer sikringen af en af de trafikale forbindelser i det sydfynske område, som hver dag benyttes af flere tusinde bilister. Svendborgsundbroen spiller en afgørende rolle, når det gælder om at binde trafikken sammen i det område, der omfatter Sydfyn, Tåsinge og Langeland. Samtidig ligger broen i et farvand, der er meget besejlet af både små og større skibe

For at sikre at broen ikke bliver ramt af påsejlinger, der lukker den i lang tid med alvorlige konsekvenser for den lokale trafik til følge, sikrer Vejdirektoratet broen yderligere.


- Hvis et stort containerskib eller en færge påsejler en af Svendborgsundbroens bropiller, risikerer vi at skulle lukke broen længe. Det vil have store konsekvenser for de trafikanter på Tåsinge, Langeland og Sydfyn, der er afhængige af den til daglig. Derfor går vi nu i gang med at sikre broens piller mod påsejlinger. Man kan betragte det som en god forsikring - både for trafikanterne og for dem, der sejler under broen, siger Shahriar Honar, der er projektleder i Vejdirektoratet.


Helt konkret består sikringen i, at Vejdirektoratet anlægger nye rev af sand og sten et stykke fra bropillerne. Revene skal sætte store skibe på grund, hvis de er kommet ud af kurs og derfor risikerer at ramme broen. De fleste af de mindre skibe kan dog sejle henover revene. De mindre skibe kan ikke skade broen alvorligt, hvis de sejler ind i den.


Revene får ikke betydning for rederiernes daglige drift, da alle rev ligger udenfor sejlrenden. Det er kun, hvis skibene kommer ud af kurs, at de støder de på de nye rev. Mindre skibe, der kan sejle udenfor sejlrenden, der vil kunne opleve, at de er på vej ind mod et rev og derfor skal ændre kurs.


- Folk på vandet skal gøre som de plejer. Erhvervsskibe skal fortsat sejle i sejlrenden, der bliver liggende, hvor den er, og lystsejlere eller mindre skibe skal følge afmærkningerne på søkortene og bøjerne på vandet, siger Shahriar Honar.


Revene kommer ikke til at påvirke plante- og dyrelivet i Svendborgsund, og de vil heller ikke forhindre vandet i at strømme gennem sundet. Det viser en miljøscreening, Vejdirektoratet har gennemført.


Principskitse, der viser, hvor revene cirka kommer til at ligge. Vejdirektoratet anlægger sandrev omkring de fag, der har behov for ekstra sikring. Revene skal supplere den eksisterende skibsstødssikring af broen.

Omkring gennemsejlingsfaget er der allerede skibsstødssikring.


Fakta om sikringen af Svendborgsundbroen
  • Arbejdet med revene går i gang i slutningen af 2015 og bliver afsluttet i løbet af 2016.
  • Vejdirektoratet har endnu ikke fastlagt den præcise placering og størrelse af revene, og antallet af rev er heller ikke endeligt fastlagt.
  • Sandrevene bliver placeret vinkelret på broen. Hvert rev ligger på et areal på cirka 12x25 meter. Revene består af en kerne af sand, der bliver indkapslet i sten.
  • Revene er formet, så de ikke ødelægger et skib, der sejler på grund, men derimod løfter det op af vandet, så det stopper.
  • Overkanten af revet når enkelte steder helt op til en meter under havoverfladen. Når revene er færdige, bliver de derfor markeret, så skibe udenfor sejlrenden kan undgå at sejle på grund på revene. Det er Søfartsstyrelsen, der beslutter, hvordan revene skal markeres.
  • Undersøgelser af undergrunden viser blandt andet, hvor meget vægt den kan klare. Det har betydning for placering og størrelse af de nye rev.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst