Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

DSB og Banedanmark har forberedt sig til vintervejr

Onsdag 17. december 2014 kl: 12:13
Af: Redaktionen

Der er varme på sporskifterne og togene har sneposer, sandanlæg, koste og skrabejern som standardudstyr den kommende tid. De 50 ton tunge sneplove holder klar til at rydde sporet, hvis sneen kommer i voldsomme mængder, og der er faste og robuste planer for, hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at køre med færre tog

Listen af elementer i Banedanmark og DSB's vinterforberedelser er lang, for uanset om der venter en streng eller mild vinter, så er det nødvendigt at være klædt på til selv det værst tænkelige vinterscenarie.


- Vi har forberedt os rigtig godt igen i år, men der kan opstå situationer, hvor vejret er så slemt, at der vil komme forsinkelser, eller hvor det vil være nødvendigt at reducere i togdriften. Når det sker, så har vi fuldt fokus på at få passagererne så godt frem som muligt og sikre en hurtig og troværdig trafikinformation, siger Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark.


Vejret er den altafgørende faktor for, hvor godt trafikken kører i vintermånederne. En streng vinter med megen sne og kulde giver omkring fem gange så mange aflyste tog som en mild vinter.


Trafikken tilpasses efter forholdene
Hvis det sner, er det vigtigt, at holde de omkring 4.000 sporskifter, der er på det statslige jernbanenet, i gang. Vejret kan blive så slemt, at det ikke er muligt, selv om de fleste sporskifter er opvarmede. Så kan det blive nødvendigt at reducere antallet af tog, da der ikke vil være de samme muligheder for krydsninger og overhalinger.


Så hvis DMI varsler kraftig snefygning eller snestorm, bliver den del af vinterberedskabet, som går ud på at tilpasse kørslen efter forholdene, aktiveret.


- Under en snestorm er fremkommeligheden for alle former for trafik begrænset, og vi minimerer risikoen for, at togene holder i kø på skinnerne ved at køre færre, men større tog. Vi varsler sådanne ændringer senest en dag i forvejen og anbefaler kunderne at holde sig orienteret på Rejseplanen og i DSB App, siger Tony Bispeskov, trafikinformationschef i DSB.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst