Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kattegat-kommiteen beklager udskudt analyse og håber på ny holdbar tidsplan

Fredag 28. november 2014 kl: 15:40
Af: Redaktionen

Transportminister Magnus Heunicke (S) meddelte fornylig den politiske kontaktgruppe for en fast Kattegatforbindelse, at den strategiske analyse af Kattegatforbindelsen måtte udskydes endnu en gang. Ministeren lovede, som vi her på transportnyhederne skrev 20. november, at der ville komme en ny tidsplan midt i december. Kattegat-kommiteens formand, tidligere trafikminister Jens Kampmann peger på, at Kattegatforbindelsen bør sidestilles med andre projekter, og at han håber på, at en ny tidsplan vil holde

I brevet til kontaktgruppen, som foruden ministeren selv består af landets fem regionsrådsformænd og kommunekontaktrådsformænd samt Kattegatkomitéens formand Jens Kampmann, skriver transportministeren, at analysen ikke som senest udmeldt bliver færdig i andet halvår af 2014.


Den strategiske analyse af Kattegatforbindelsen - som er den eneste af de strategiske analyser, der mangler - skulle efter planen have været færdig i foråret 2012. Men den er gang på gang blevet udskudt uden at der er sat en dato på. Transportminister Magnus Heunicke vil ifølge brevet til kontaktgruppen orientere om en ny tidsplan medio december 2014.


Ifølge transportministeren skyldes forsinkelsen validering af Landstrafikmodellen, som er den model, analysen baseres på. Valideringen har vist sig vanskeligere end forventet, hvilket harskabt faglige udfordringer i forbindelse med Kattegatanalysen. Derfor er det af Transportministeriet og DTU Transport ikke vurderet fagligt forsvarligt at gennemføre en analyse af Kattegatforbindelsen på den seneste model af Landstrafikmodellen. I stedet genberegnes Kattegatforbindelsen på en opdateret version af modellen, hvilket ikke kan nås inden udgangen af 2014.


Kattegatforbindelsen bør sidestilles med andre projekter
Formand for Kattegatkomitéen Jens Kampmann beklager, at analysen er blevet udskudt.


- Vi er naturligvis meget ærgerlige over, at analysen af en fast Kattegatforbindelse endnu engang må udskydes. I Kattegatkomitéen har vi hele tiden været skeptiske overfor, om Landstrafikmodellen er det rette redskab til at regne på en fast Kattegatforbindelse. Der er tale om danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og derfor har vi gentagne gange foreslået, at man - ligesom ved Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og Femernforbindelsen - udarbejder en specialmodel til analysen af en fast Kattegatforbindelse. Jeg er ikke i tvivl om, at intentionerne bag udarbejdelsen af Landstrafikmodellen har været gode, men vi må konstatere, at det har vist sig yderst problematisk at bruge den til et projekt som Kattegatforbindelsen, siger Jens Kampmann.


Problemet med den udskudte færdiggørelse af Landstrafikmodellen og dermed også den strategiske analyse af Kattegatforbindelsen opstår, hvis man begynder at foretage prioriteringer af de mange andre infrastrukturprojekter, hvor der allerede ligger færdige strategiske analyser.


- Det er helt afgørende, at alle projekter indgår på lige fod, når der prioriteres. Hvis ikke det er tilfældet, vil det enten betyde, at der bliver foretaget ikke-nødvendige investeringer i andre infrastrukturprojekter, eller at man reelt afskriver sig muligheden for at etablere en fast Kattegatforbindelsen, fordi man allerede har prioriteret anderledes, inden analysen ligger klar. Jeg er udmærket klar over, at det på nuværende tidspunkt vil tage lang tid at udarbejde en særskilt analyse af Kattegatforbindelsen. Derfor ærgrer det mig rigtig meget, at man ikke allerede for flere år siden igangsatte denne. Jeg håber, at tidsplanen denne gang holder, og håber meget, at Transportministeren har indskærpet behovet for dette. Alt andet begynder at lige en farce, siger Jens Kampmann.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst