Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Brotrafikken er stigende

Torsdag 27. november 2014 kl: 16:34
Af: Redaktionen

- Udviklingen i trafikken har hele året ligget over vores forventninger, og vi skal helt tilbage til 2007 for at finde højere væksttal for trafikken. Kigger vi på oktober, tyder det på, at udviklingen vil fortsætte året ud, men det ved vi naturligvis først til den tid. Udviklingen i tredje kvartal betyder, at vi fastholder vores forventninger til årets resultat, siger Sund & Bælts administrerende direktør Leo Larsen

Baggrunden for hans vurdering er trafiktal, der viser en fortsat stigende trafik på Storebæltsbroen, som medvirker til, at Sund & Bælt kommer ud af årets tredje kvartal med et overskud på 2.035 millioner kroner som resultat af den primære drift. Det er en forbedring på 107 millioner kroner i forhold til samme kvartal sidste år. Sund & Bælt fastholder derfor forventningerne om et overskud før dagsværdireguleringer og skat i 2014 på ca. 2 milliarder kroner.


Vejtrafikken gav 118 millioner kroner mere
I løbet af årets første ni måneder steg indtægter fra vejtrafikken på Storebælt med 118 millioner kroner i forhold til samme periode i 2013 og var på 2.116 millioner kroner.


I løbet af årets første tre kvartaler steg den samlede vejtrafik med 4,3 procent. Mens personbiltrafikken steg med 3.9 procent, voksede lastbiltrafikken med 8,5 procent. I gennemsnit tog knap 31.500 køretøjer dagligt turen over forbindelsen.


- Udviklingen i trafikken har hele året ligget over vores forventninger, og vi skal helt tilbage til 2007 for at finde højere væksttal for trafikken. Kigger vi på oktober, tyder det på, at udviklingen vil fortsætte året ud, men det ved vi naturligvis først til den tid. Udviklingen i tredje kvartal betyder, at vi fastholder vores forventninger til årets resultat, siger Sund & Bælts administrerende direktør Leo Larsen.


Den primære drift for de første ni måneder af 2014 blev et overskud på 2.035 millioner kroner, hvilket er 107 millioner kroner mere end i samme periode i 2013.


Sund & Bælts samlede renteomkostninger faldt med 203 millioner kroner i årets første ni måneder. Det gradvise gennemslag af lavere markedsrenter har påvirket omkostningerne positivt.


Koncernens resultat før dagsværdiregulering og skat blev et overskud på 1.738 millioner kroner, en forbedring på 380 millioner kroner i forhold til samme periode i 2013.


Forventninger til året er fortsat et overskud på 1.950 millioner kroner før finansielle værdireguleringer og skat på grund af den fortsatte positive trafikudvikling og det lave renteniveau.


Som en del af regeringens Vækstpakke fra foråret 2014 reduceres betaling til A/S Storebælt for drift af jernbanestrækningen mellem Nyborg og Korsør Station med 200 millioner kroner om året fra 2015. Det betyder, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen alt andet lige forlænges med godt 1 år og nu udgør 32 år, hvormed gælden forventes at være tilbagebetalt i 2030.


Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar - 30. september *)

Mio. kr.

2014

2013

Indtægt, vej (Storebælt)

2.116

1.998

Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

669

666

Andre indtægter, herunder havneafgifter og indtægter fra vindmøller

56

54

Indtægter i alt

2.841

2.718

Driftsomkostninger

-339

-326

Afskrivninger

-467

-464

Resultat af primær drift (EBIT)

2.035

1.928

Renteomkostninger

-617

-820

Resultat før værdiregulering

1.418

1.108

Værdiregulering **)

-1429

1.446

Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet

-11

2.554

Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)

-36

818

Resultat før skat

-47

3.372

Skat

11

-1.147

Resultat efter skat

-36

2.225



*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S og BroBizz A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en udgift på 712 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 640 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 1.738 mio. kr.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst