Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Flere kommuner og regioner viser interesse for biogas som brændstof til busser

Fredag 21. november 2014 kl: 11:18
Af: Redaktionen

- Uden at særligt mange har opdaget det, sker der en del på gasfronten. Flere og lastbiler og busser skifter nu fra diesel til gas. Når det gælder de tunge køretøjer, er det mere oplagt at bruge biogas og naturgas end el. Busserne og lastbilerne kan nemlig køre markant længere på gas end på el og skal derfor ikke tanke så ofte, siger Susanne Juhl, der er administrerende direktør i HMN Naturgas I/S, som er moderselskabet i HMN Naturgas-koncernen, der leverer gas til en række gasbusprojekter landet over

Flere af gasbusprojekterne har fået økonomisk støtte af Trafikstyrelsen. Partierne bag energiforliget fra 2012 (alle Folketingets partier på nær Liberal Alliance) ønsker, at der kommer grønne alternativer til dieseldrevne busser og lastbiler. Netop den olie- og dieselbaserede transportsektor tegner sig for ca. en fjerdedel af CO2-udledningen herhjemme.


Folketinget har i forbindelse med energiforliget afsat 20 millioner kroner til udbygning af infrastrukturen til gas til transportformål. 


HMN Naturgas-koncernens selskaber er i dialog med en række kommuner og trafikselskaber, som overvejer at gå over til busser på gas i stedet for dieselbusser.


- Både kommuner og regioner viser interesse for at skifte til biogas. For biogas udleder slet ikke CO2. På den måde kan kommunerne og trafikselskaberne jo reducere deres CO2-udledning, påpeger den administrerende direktør i HMN Naturgas I/S, Susanne Juhl.


Når Susanne Juhl kommer frem til, at biogas slet ikke udleder CO2, dækker det over, at CO2-regnskabet går i nul. Det hænger sammen på den måde, at den CO2, der bliver udledt, når biogas bliver brugt som brændstof, stammer fra affald, vi selv har produceret i nutiden - og ikke fra dyr og planter,  der har levet i fortiden.


Danmark er bagud i forhold til de fleste andre EU-lande
Selv om gasbusser nu begynder at vinde frem, er det samlede antal i Danmark endnu meget lavt i forhold til vore nabolande, hvor gas til transport har en række afgiftsmæssige fordele.


Ifølge en opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center (DGC) har foretaget for HMN Naturgas I/S, er antallet af gasbusser i EU-landene vokset med 35 procent i løbet af fem år. Det samlede antal gasbusser i EU-landene er i dag oppe på 13.097. Frankrig ligger i top med 2.493 gasbusser, mens Italien (2.300), Sverige (1.851), Spanien (1.547) og Tyskland (1.496) også er med helt fremme. I Danmark er der indregistreret 37 gasbusser.


- Vi kan jo etablere gastankstationer til busser næsten overalt i Danmark, fordi vi netop har et veludbygget naturgasnet. Vi håber, at de ting, vi nu sætter i værk, kan bidrage til at fjerne noget af den usikkerhed om gasdrevne busser, som jo fortsat hersker herhjemme. I mange EU-lande har man for længst taget gasbusserne til sig, og nu sker der også noget herhjemme, siger Susanne Juhl, administrerende direktør for HMN Naturgas I/S.


I EU's direktiv om vedvarende energi pålægges medlemsstaterne et bindende mål om 10 procent vedvarende energi i transportsektoren i 2020. Energien kan eksempelvis komme fra biogas, som er CO2-neutral. 


HMN Naturgas-koncernen, som er Danmarks største naturgasselskab, forsyner ca. 2/3 af de danske naturgaskunder og ejes af 57 danske kommuner i Midt- og Nordjylland, hovedstadsområdet og Nordsjælland.   




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst