Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

"Bredere økonomiske effekter" - hvad er det?

Torsdag 30. oktober 2014 kl: 10:25
Af: Mikael Hansen

Spørgsmålet bliver forsøgt besvaret på en offentlig høring på Christiansborg tirsdag den 11. november 2014 kl. 9-11.30. Arrangør er Folketingets Transportudvalg på anmodning af Venstre.

Oplægsholdere på høringen er:
  • Søren Wille, afdelingschef, og Tine Lund Jensen, kontorchef, Transportministeriet
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Martin Hvidt Thelle, partner, Copenhagen Economics
  • Thomas Odgaard, partner, Incentive
  • Mogens Fosgerau, professor, DTU Transport
  • Henrik Plougmann Olsen, adm. direktør, Metroselskabet
Endeligt program fore høringen foreligger endnu ikke.

Et supplement
"Bredere økonomiske effekter" er et supplement til de modeller for samfundsøkonomiske beregninger, som bruges af Transportministeriet til vurdering af infrastrukturinvesteringer. Populært sagt beregnes i dag kun de direkte økonomiske effekter, mens en række indirekte effekter ikke er medregnet.

Overskrifterne for "Bredere økonomiske effekter" defineres ifølge et debatoplæg fra Transportministeriet:
  • Effekter på vare- og servicemarkeder
  • Effekter på arbejdsmarkedet
  • Effekter som følge af øget samlokalisering (agglomeration)
Pihl: Regional vækst og jobskabelse skal regnes med
Forslagsstilleren til høringen er Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen. Han siger:
-Vi ønsker øget politisk fokus på de bredere effekter af trafikale projekter, herunder deres forventede virkning på regional vækst og jobskabelse, siger Kristian Pihl Lorentzen til transportnyhederne.dk.

Han har tidligere udtalt sig kritisk om bl.a. Produktivitetskommmissionens anbefalinger, hvor en række vedtagen infrastrukturinvesteringer blev vurderet som overflødige eller problematiske på baggrund af de samfundsøkonomiske beregninger. Men der mangler noget i disse beregninger. Kristian Pihl Lorentzen skrev dengang på sin blog:

"Men vi skal huske på, at infrastrukturen jo er det, der binder hele landet sammen. Og det er uhyre vigtigt, at vi sikrer borgerne og erhvervslivet mulighed for effektiv transport i hele Danmark."

Tilmelding til høringen på websiden for Folketingets Transportudvalg:
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Trafikudvalget.aspx





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst