Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Debat: Nej tak til liberaliseringer og social dumping

Onsdag 22. oktober 2014 kl: 10:38
Af: Redaktionen

Mandag var der høring af den nye transportkommissær, sloveneren Violeta Bulc. Hun viste ifølge Ole Christensen, der er medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokraterne gode takter i kampen mod social dumping, som hun vil give høj prioritet. Det skal nu følges op med konkret handling. Men samtidig skal der lyde et klart nej tak til hendes tilnærmelser til liberalisering af cabotagereglerne


Ole Christensen skriver videre:

Sloveneren kom pludselig ind på den store scene, bedst som vi troede, at den nye transportkommissær var kommet på plads. Men posten blev en del af det store spil om den samlede EU-Kommission, og den oprindelige kommissær blev rykket over på en ny post. Jeg må indrømme, at det var med lidt bange anelser, at jeg mandag fulgte høringen af den nye kandidat, som der i EU-Parlamentet ikke var det store kendskab til.


Den tidligere kandidat, slovakiske Maros Sefcovic, havde til sin høring gjort det glimrende med stor fokus på social dumping. Jeg havde med god mavefornemmelse set frem til at samarbejde med ham de næste fem år. Men som bekendt skal man ikke græde over spildt mælk. Jeg er dog også nogenlunde fortrøstningsfuld efter høringen af Violeta Bulc, og jeg vil gå konstruktivt ind til samarbejdet. Også selvom jeg havde foretrukket Sefcovic til embedet.


For der er områder, hvor den nye kommissær skal have et skub i den rigtige retning. Eksempelvis afviste Violeta Bulc desværre ikke at liberalisere cabotagereglerne yderligere. Efter fem år med en kommissær, der har gjort liberalisering til sit adelsmærke, må jeg simpelthen bare sige, at det ikke er opskriften. Hvis vi skal have gjort op med social dumping i transportbranchen, er liberalisering ikke vejen frem. Det er i direkte modstrid med gode forhold og ordentlig løn til chauffører. 


Det er klart, at vi skal forhindre tomme lastbiler i at køre på tværs af Europa. Men hvis konsekvensen er, at danske chauffører mister deres arbejde, og østeuropæiske chauffører arbejder under kummerlige forhold, så klinger liberaliseringen mildt sagt hult. Her skal vi have ensartede og klare regler i EU, så de sociale problemer kan afhjælpes. Det vil vi i den socialdemokratiske gruppe hjælpe hende til at huske. 


Men overordnet formåede Violeta Bulc at sætte godt fokus på social dumping. Hun bekendtgjorde, at sociale standarder skal respekteres. Der skal samtidig være fair konkurrence på det indre marked. Selvom der allerede er regler for sociale rettigheder, vil kommissæren også se på, hvorledes de er implementeret i forskellige lande. Det synes jeg er fornuftigt.


Det er nu op til mig og mine kolleger i EU-Parlamentet at få kommissæren på rette vej. Hun er ny i embedet og har stadig meget at lære. Vi skal have klare regler, som forhindrer udnyttelse af cabotagereglerne og fordrer løndumping i transportbranchen. Et godt samarbejde mellem Parlamentet og kommissæren er altafgørende for, at det kan ske.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst