Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation: Kommende EU-transportkommissær fik en god start

Tirsdag 21. oktober 2014 kl: 10:21
Af: Redaktionen

Ved starten på sin høring mandag aften i Strasbourg, viste kandidaten til EU's post som transportkommissær Violeta Bulc, at hun ved, at hun skal være åben og forhandlingsvillig, når det drejer sig om politikerne i EU-Parlamentet

Violeta Bulc indledte med at understrege sin vilje til at arbejde for at ændre opfattelsen af, at transport mere er et problem end en del af løsningen. 


- Violeta Bulc vidste, hun ikke kunne være ekspert. Men hun var tydeligvis en dygtig nok politiker til at vide, at hun skal være åben og forhandlingsvillig, når det drejer sig om EU-Parlamentet, siger administrerende direktør for den nordiske interesseorganisation i BruxellesorganisationNordic Logistics Association (NLA) Søren H. Larsen. 


- Violeta Bulc vidste også, at hun skulle tage initiativet ved at søsætte et par temaer. Og for hende er innovation og teknisk udvikling en del af løsningen på problemerne, og mobiliteten i byerne. Hun talte endda om social innovation som en løsning på udfordringerne for blandt andet vejtransport, påpeger Søren H. Larsen.


Fair sociale forhold og en attraktiv transportindustri
Violeta Bulc kommer fra Slovenien og har primært en baggrund som iværksætter. Hun understregede, at hvis hendes målsætning som kommissær skal betegnes med ét ord, skal det være "mennesker". Det drejer sig både om mobilitet for passagerer, og om anstændige, acceptable, sunde og sikre forhold for arbejderne i transporterhvervet, herunder vejtransport. Fair sociale forhold og en attraktiv industri med en uddannet arbejdsstyrke er hende mål.


Postkasseselskaber skal forhindres
Violeta Bulc understregede også, hvad hun allerede havde skrevet i sine skriftlige svar til transportudvalget - at hun er stærk modstander af enhver form for social dumping. Hun tror på det indre marked, hun tror på at administrative og tekniske byrder og forhindringer skal fjernes. Men hun vil fastholde ordentlige sociale forhold, som hun betragter som en af EUs store fortjenester. Men hun erkendte, at der er fejl og mangler i systemet.


- Violeta Bulc's meldinger om cabotage var positive: Der skal ses på, om de gældende regler opfylder målene - og hvis det ikke er tilfældet, skal de ændres. Og blandt målene nævnte Violeta Bulc, at social lovgivning skal indføres og respekteres af medlemslandene, at postkasse selskaber skal forhindres, at der skal skabes opmærksomhed og samarbejde om at fjerne årsagerne til social dumping, siger Søren H. Larsen og fortsætter:


Men Violeta Bulc havde tydeligvis også lyttet til EU-Kommissionens embedsmænd, der hårdnakket tror på, at cabotage kan afskaffe tomkørsler, og at cabotage er godt for den grønne agenda. På det punkt må vi lige få korrigeret den kommende EU-Kommissærs opfattelse.


Mødet mellem Violeta Bulc og EU-Parlamentets transportudvalg skete under vanskelige omstændigheder. Udvalget havde tidligere enstemmigt støttet slovakken Maros Sefčovič som transportkommissær. Men på grund af omrokeringer i sammensætnigen af den nye EU-Kommission, hvor Maros Sefčovič blev flyttet til energiområdet, var politikerne i EU-Parlamentet tvunget af til at skulle tage stilling til en ny kandidat til posten som transportkommissær.


- Violeta Bulc havde lært imponerende meget om transport på relativt kort tid. Og selvom hun ikke kunne svare på mange detaljerede spørgsmål, så var det tydeligt, at hun vidste, hvad de forskellige parlamentarikere hentydede til med deres spørgsmål. Hun kendte sagerne, og det tegner derfor godt for en fremtidig dialog. Nu skal Violeta Bulc så vise, at hun kan styre embedsmændene i EU-Kommissionen, siger Søren H. Larsen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst