Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Logistikken rykker syd på

Mandag 20. oktober 2014 kl: 15:29
Af: Hans Windeløv, L&T

Nordtyske Voigt Logistik er med sin placering 100 kilometer syd for den dansk-tyske grænse et interessant bekendtskab for mange danske kunder

Man kan sagtens rykke lageret til Nordtyskland og bevare forbindelsen til det danske marked. Ja, faktisk er der ligefrem mulighed for at opnå store fordele, fordi man dermed kommer tættere på både det tyske og mange af de andre europæiske markeder.


Det er en strategi, flere danske virksomheder benytter sig af, når de overlader logistik og distribution til tyske Voigt Logistik.


Den tyske logistikvirksomhed Voigt Logistik er da også inde i en rivende udvikling. Der er stor efterspørgsel på virksomhedens lager- og logistikløsninger.


Og med en placering i byen Neumünster i Schleswig-Holsten ca. 100 kilometer syd for den dansk-tyske grænse i Sønderjylland og kun 80 kimometer fra Hamborg er der flere og flere danske virksomheder, som får øjnene op for fordelene med et samarbejde.


Lager- og logistikydelser hos den nordtyske logistikvirksomhed giver faktisk rigtig god mening for danske kunder. Både når det handler om eksport, og når det drejer sig om forsendelser og distribution til Danmark.


Optimalt logistikflow
- Danske kunder får en række store fordele, når det handler om eksport sydpå, men samtidig er vi ikke længere væk fra Danmark end, at vi leverer fra dag til dag i Danmark. På vort 65.000 kvadratmeter store lager i Neumünster, der er fordelt på seks lokationer, er vi eksperter i at sammensætte den helt helt rigtige løsning til kunderne, siger Holger Matzen, som er logistikchef i virksomheden.


- Vores effektive lagerløsninger spiller perfekt sammen med distributionen. Det skaber et optimalt logistikflow, som effektiviserer vore kunder, giver dem en række stærke konkurrencefordele og gør dem attraktive som samarbejdspartnere i en lang række sammenhænge, fortsætter han.


Sammen med ledelsesassistenten, Stephanie Siebken, er han overbevist om, at der ligger et vækstpotentiale for den tyske virksomhed ved at satse på danske og skandinaviske kunder i det hele taget.


Flere danske kunder er landet
- Vi har allerede flere store danske og norske kunder, som både drager nytte af vore lagerløsninger og af den effektive distribution til Danmark, Sverige, Norge og resten af Europa og verden. Ingen kunder er for store, og ingen er for små. På lageret håndterer vi naturligvis gods på traditionel vis og er ret effektive, når det handler om at ekspedere paller ud og ind.


- Samtidig laver vi flere og flere kundetilpassede lagerløsninger, hvor kundernes helt specifikke behov  er i centrum. Vi står eksempelvis for afhentning af containere i Hamborg, tømning af dem her og indlagring af varerne. Samtidig er vi i stand til at lave løsninger med kunderne, hvor det er os på lageret, som skaber yderligere værdi for varerne. Det sker eksempelvis, når vi gør kampagnevarer klar til butikker i detailhandelen. Har butikker behov for, at kampagnevarer kan rulle lige ind i butikkerne opstillede og klargjorte på display, står vi for det.


- Via en nøje planlægning på lageret allokerer og indsætter vi de medarbejdere, som får opgaverne ekspederet til tiden, siger Holger Matzen og forklarer, at medarbejderne på lageret er super erfarne og lynhurtigt omstiller sig til nye opgaver.


- Hvad enten det er varer til grænsehandlen, hvor man stabler nutella, shampoo eller helsekost i display og på kvartpaller, som dermed er klar til opsætning på strategiske områder i butikkerne, eller det er enkelte flasker kvalitetsvin pakket til individuelle privatkunder i webshopsegmentet, ja, så klarer man opgaverne hurtigt og effektivt på lageret, fremhæver han.


Tilfører værdi til varerne
Værditilførslen sker også, når man ompakker og lagrer varer, så de i ny emballage er klar til pluk, som sker manuelt. Blandt andet kunder i elektronik- og industrisegmentet nyder godt af, at varerne til montage bliver ompakket, både så varerne er beskyttet på lageret, og så de er lige at gå til, når de efter pluk og distribution bliver fragtet ud i produktionen.


- Vi løser hele logistikopgaven for Danfoss Power Solution, som har en fabrik her i Neumünster. Her står vi for importen af varer og komponenter, som efter anløb i havnen i Hamborg bliver fragtet til en af vore lagerlokationer i Neumünster. Her tømmer vi containerne, ompakker og lagrer varerne og sørger for transporten af dem til produktionen et stenkast herfra.


- Efterfølgende fragter vi de færdige produkter tilbage til lageret. Der er altså tale om, at vi faktisk står for alle lager og logistikprocesser, og altså både for den intern transport og efterfølgende for distribution af varerne til hele verden, forklarer Holger Matzen.


Skræddersyede løsninger
I det hele taget skræddersyr man rigtigt mange løsninger til erhvervskunder alt efter behov. Som Holger Matzen kommer ind på, er der da også stor tilfredshed med løsningerne hos kunderne. Også hos Danfoss Power Solution.


- Når Danfoss Power Solution overlader hele logistikken og lageraktiviteterne til os, giver det ro og rum til, at industrivirksomheden kan koncentrere sig om udvikling og produktion af sine produkter. Der bliver altså tale om, at vi hver især koncentrerer os om og fokuserer på vores kernekompetencer.


- Og dermed skal industrivirksomheden ikke tænke på lager- og logistikløsninger. Det overlader de til os, som har ekspertisen på området. Ordrer på produkter bliver afgivet til Danfoss Power Solution og bliver via interface dirigeret over i vores ERP-system. Ud over at man får en super effektiv logistik, optimerer man også hele lagersituationen.


- Via analyser af historikken på ordretilgangen har vi styr på processen med forecasting af komponenter til produktionen. Vi reviderer den løbende efter behovet, hvilket gør vores lageromsætning så optimal som muligt, uddyber Holger Matzen.


Strategisk beliggenhed
Også leverandøren af brændeovne, Terma Tech, med dansk afdeling og produktion i Hasselager nyder godt af logistikvirksomhedens ekspertise.


- Vi står for al lagerlogistik og distribution af brændeovnene fra leverandøren. Både de ovne, som er produceret i Norge og de, som bliver produceret i Danmark.  Traditionelt er der et stort sæsonbetonet marked for brændeovne i Skandinavien. Men i takt med, at brændeovne er blevet meget populære i både Tyskland, Frankrig og andre europæiske lande, er det blevet interessant for for Terma Tech at rykke knudepunktet for lager- og logistikydelserne syd på til Neumünster.


- Med vores beliggenhed er der faktisk tale en rigtig god strategisk beliggenhed for alle markederne. Brændeovnene optager 5500 pallepladser på lageret, og vi leverer hurtigt og sikkert både til Danmark og resten af Skandinavien og distribuerer også hurtigt til de øvrige europæiske lande, siger Holger Matzen.


Hurtig vej fra idé til handling
Voigt Logistik løser mange forskellige opgaver og er klar til at skrue op og ned for omfanget af elementer i løsningen. Om det er hele logistikflowet, eller det blot er paller ind og ud af lageret, afhænger af kundernes behov.


Men man er også klar til at udvikle løsningerne sammen med kunderne. Og selv om logistikvirksomheden spreder sig over et areal på 140.000 kvadratmeter og har over 460 ansatte i alt, er der ikke langt fra idé til handling.


- Vi har over 100 dedikerede medarbejdere på vore lagre, som er hurtige og rutinerede. Derfor tager vi også dem med på råd, når vi står over for at udvikle eksisterende opgaver eller tager nye krævende og udfordrende opgaver ind.


- Men vi har også kunder, som selv opererer på lageret. Grundfos og Panasonic lejer sig eksempelvis ind i vore haller og står selv for håndtering af varer, pluk og distribution, kommenterer Holger Matzen.


Webshops med valgmuligheder
Som både han og Stephanie Siebken ser udviklingen, giver e-handel både flere opgaver og større udfordringer. Lige nu udgør business-kunderne godt og vel 90 procent af omsætningen, men andelen af e-handelkunder er i vækst.


- Lige som erhvervskunderne stiller også privatkunderne store krav til hurtig og gnidningsløs levering af deres varer. Her står vi for, at lagerlogistikken og distributionen fungerer upåklageligt og enkelt. Men hele opgaven er egentlig noget mere kompleks. Den starter faktisk allerede ved privatkundernes møde med webshoppen.


- Her ønsker kunderne god, enkel og let forståelig information om blandt andet købsbetingelser, leveringsydelser og returforsendelser. Her bruger vi en del resurser på at sparre med både de eksisterende og de potentielle kunder i webshop-segmentet om de forskellige løsninger. Her skal der altså være sammenhæng mellem de valgmuligheder, kunderne forventer og så de ydelser vi leverer, forklarer Stephanie Siebken.


Et attraktivt tysk marked
Det er da også et område, som Voigt Logistik gør meget ud af at udvikle.  Implementering af et interface-scenarie, som skaber overblik, giver kunderne store fordele og er til at håndtere for logistikleverandøren, er da også fuld af udfordringer.


- Ud over, at vi har opgraderet til distribution om lørdagen fra lageret, er vi også i stand til at levere forskellige ydelser eksempelvis i forbindelse med ompakning, pakning og endda indpakning af varer. Og så skal man have valgmuligheder, når det drejer sig om leveringen og altså om det skal være på hjemmeadressen eller om det skal foregå i forskellige pakkeshops.


- Her har vi en del løsninger. Men vi er også klar over, at der er forskel på danske og tyske privatkunder, og at en webshops hjemmeside skal rumme oplysninger, som gavner kunderne, uanset hvor de bor. Det er her, vi er overbevist om, at vi skaber en række fordele for danske webshops, når det handler om at komme ud med sine varer uden for Danmarks grænser.


- Tyskland med 80 millioner indbyggere er et attraktivt marked at komme ind på. Og der er vi altså eksperter i hele kredsløbet med lagerlogistik, varehåndtering og distribution. Vi leverer fra dag til dag, både i Tyskland og i Danmark, blandt andet med DHL. Og faktisk bliver over 97 procent af varerne til privatkunder leveret inden 24 timer, siger Stephanie Siebken.


Stærkt distributionsnetværk
Hvor Voigt Logistik selv styrer og udvikler sine stærke løsninger på lageret, indgår man i et netværk med en række samarbejdspartnere, når det handler om distributionen. Man råder selv over 100 lastbiler, men når ikke ud til de fjerneste destinationer, hverken i Europa eller resten af verden. Her har man en række samarbejdspartnere.


- Fælles for de europæiske partnere er, at de alle indgår i DHL?s netværk Uni-Trans. Medlemmerne i netværket skal leve op til en lang række standarder, så kvaliteten i distributionen dermed bliver så høj som muligt. I tilfælde af omladninger på terminaler lever alle parter i logistikkæden op til minimumkravene.


- Det sikrer høj kvalitet og gennemsigtighed i transportleddene. Da vi endvidere via forpligtelserne i netværket opererer med track and trace, som vores WMS er koblet op til, giver vi kunderne mulighed for at følge deres leverancer i alle led i logistikkredsløbet. Både i varehåndteringen på lageret og i distributionen, forklarer Stephanie Siebken.


En certificeret virksomhed
Man går da heller ikke på kompromis med kvaliteten. Voigt Logistik er certificeret på en lang række områder. IFS-certifikatet, International Food Standard, dokumenterer blandt andet, at der er helt styr på vareflowet igenem alle processerne.


Ligesom ISO-certificeringen dokumenterer, at der er styr på virksomheden som helhed, giver AEO-certificeringen kunderne vished om, at kvaliteten er i top, når det drejer sig om sikring og sikkerhed og når det handler om håndtering af farligt gods og eksempelvis luftfragt.


- Vi er i høj grad afhængige af, at kunderne har tillid til os som logistikleverandør. Her mener vi, at vi er godt rustede til opgaverne. Både de nuværende og de kommende. Særligt i Danmark og resten af Norden er tillid et vigtigt element.


- Samtidig lægger mange virksomheder og vore kunder nord for den tyske grænse vægt på, at vi som samarbejdspartner er både miljø- og energibevidst og har et godt arbejdsmiljø. Og selv om vi har travlt og har godt og vel 1800 shipments om dagen, lever vi fuldt op til både kundernes og vore egne krav på lageret, siger Holger Matzen.


Voigt Logistik er eksperter i at sammensætte løsninger for kunderne. Lageret i Neumünster er på 65.000 kvadratmeter og er fordelt på seks lokationer.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst