Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Debat: Veje til vækst

Fredag 17. oktober 2014 kl: 04:00
Af: Redaktionen

Transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, taler i dette debatindlæg for øgede investeringer i vejinfrastrukturen og annoncerer en offentlig høring til november på Christiansborg om vejinfrastrukturen.

Kristian Pihl Lorentzen skriver:

Det er yderst veldokumenteret, at gode og fremkommelige veje er helt afgørende når erhvervslivet skal investere i produktion og nye arbejdspladser. Den trafikale infrastruktur er en af topscorerne Dansk Industris årlige undersøgelser om de enkelte kommuners erhvervsklima. På denne baggrund er det trist, at den siddende regering i tre år har valgt at fokusere meget ensidigt på den kollektive transport.

Man skal ikke bevæge sig ret langt vest for Valby Bakke før man møder et massivt ønske om bedre veje blandt borgere og erhvervsfolk. Det gælder både med hensyn til udbygning af de primære transportkorridorer og med hensyn bedre regional opkobling til det overordnede vejnet. Den virkelighed har regeringen valgt at se bort fra.

Når Folketinget bevilger penge til forbedring af vejnettet sker det med to overordnede mål for øje. Det ene er at opnå bedre afvikling af trafikken, hvor der er trængsel og tidsspilde. Det andet og nok så vigtige formål er at sikre grundlaget for fornyet vækst og jobskabelse.

For at få stærkere fokus på vejenes betydning for væksten har Venstre taget initiativ til, at vi i november måned gennemfører en offentlig høring på Christiansborg. Hidtil har der i beslutningsgrundlagene for trafikprojekter været et temmelig ensidigt fokus på trafiktal og tidsbesparelse. Tiden er inde til, at vi ved alle kommende trafikprojekter forlanger en vurdering af et projekts evne til at sikre vækst og lokale arbejdspladser. Det kræver givetvis et langt tættere samarbejde mellem erhvervslivet og myndigheder med ansvar for infrastrukturen. Eksempelvis når man skal vurdere besparelsen af kilometer, tid og penge for virksomhederne i et område, hvor der er forslag om et ny eller bredere vej.

Desuden skal vi blive bedre til at lave en konsekvent vurdering af alle realiserede projekter, så denne vigtige viden kan indgå i vurderingen af fremtidens projekter. Det fleste er enige i målet om at skabe flere danske arbejdspladser. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at kloge investeringer i bedre veje kan bidrage afgørende til at nå dette mål - og dermed gøre Danmark rigere.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst