Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Dokumentation: Kommissionen godkender offentlig finansiering af Øresundsforbindelsen

Torsdag 16. oktober 2014 kl: 08:27
Af: Redaktionen

transportnyhederne.dk bringer her ordlyden af pressemeddelelsen fra Europa-kommissionen den 15. oktober 2014 om klagesagerne fra Scandlinies over finansieringsmodellen for Øresundsforbindelsen.

Europa-Kommissionen har konkluderet, at Danmarks og Sveriges offentlige finansiering af Øresundsforbindelsen og forbindelser med oplandet på begge sider af Øresund er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Kommissionen har navnlig konstateret, at tiltagene fremmer fælles transportprioriteter uden at fordreje konkurrencen på det indre marked unødigt.

Kommissionens næstformand med ansvar for konkurrencepolitikken, Joaquín Almunia, siger: "Øresundsforbindelsen har mindsket rejsetiden væsentligt og bidraget til regional integration mellem Danmark og Sverige. Fordelene ved dette storstilede infrastrukturprojekt opvejer klart enhver potentiel konkurrencefordrejning som følge af støtten."

Øresundsforbindelsen består af en 16 km lang afgiftsfinansieret bro, den kunstige ø Peberholm og en delvis sænketunnel til vej- og jernbanetrafik mellem Sverige og Amager. Det er den længste kombinerede vej- og jernbanebro i Europa, og den forbinder København med Malmø. Forbindelsen blev bygget mellem 1995 og 2000 og har været i brug siden 2000. Den ejes og drives af et offentligt dansk-svensk konsortium på grundlag af en mellemstatslig aftale. Projektet var et af Det Europæiske Råds prioriterede projekter i 1994 (TEN-T) (se IP/00/688)

Efter en klage undersøgte Kommissionen i 2013 påstået statsstøtte til i) opførelsen og driften af Øresundsforbindelsen gennem præmiefrie statsgarantier (Danmark og Sverige) og forskellige skattefordele (Danmark) som bl.a. særlige regler for afskrivningen af aktiver og underskudsfremførsel og ii) opførelsen og driften af adgangsveje og -jernbaner på begge sider af Øresund.

Hvad angår førstnævnte foranstaltninger fandt Kommissionen, at de udgjorde statsstøtte, da de gav en selektiv fordel til forbindelsen, som drives på forretningsmæssigt grundlag. Kommissionens undersøgelser viste dog, at tiltagene var nødvendige for at gennemføre dette projekt af fælles europæisk interesse. Foranstaltningerne stod desuden i rimeligt forhold til målet.

Kommissionen fandt derudover, at finansieringen af vej- og jernbaneforbindelser med oplandet i Sverige og Danmark ikke udgjorde statsstøtte ifølge EU-reglerne. Disse forbindelser er en integreret del af det offentlige transportnet i Danmark og Sverige. Offentlig finansiering af sådan generel infrastruktur kan hverken fordreje konkurrencen eller påvirke handelen mellem medlemslandene.

Baggrund

Traditionelt set har man ikke anset støtte til opførelse og drift af infrastrukturprojekter som statsstøtte. Der er dog sket vigtige markedsudviklinger, som har ført til stigende kommerciel anvendelse af sådanne infrastrukturer. Nyere domme fra EU-Domstolen afspejler denne udvikling ved at fastslå, at offentlig finansiering af investeringsprojekter for infrastruktur er underlagt EU's statsstøttereger, hvis infrastrukturen er tiltænkt kommerciel udnyttelse (forenede sager T-443/08 and T-455/08 Leipzig Halle). Derfor skal offentlig finansiering af projekter som Øresundforbindelsen nu vurderes efter EU's statsstøtteregler.

Formålet med Kommissionens statsstøttekontrol er at sikre lige konkurrencevilkår i forbindelse med opførelse og drift af transportinfrastruktur og samtidig give medlemslandene mulighed for at støtte sådanne infrastrukturprojekter, når det er nødvendigt.

En ikke-fortrolig version af afgørelsen vil kunne findes under sagsnumrene SA.36558, SA.36662 og SA.38371 i statsstøtteregistret på webstedet for Generaldirektoratet for Konkurrence, når eventuelle spørgsmål om fortrolighed er afklaret. Nye offentliggørelser af statsstøtteafgørelser på internettet og i EU-Tidende kan findes på State Aid Weekly e-News.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lastbilchauffør blev overfaldet af to mænd på rasteplads ved Holbæk
- 47 fik guldmedaljer ved DM i Skills 2024
- Chauffører underviser skolebørn i trafiksikkerhed
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst