Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Europa-Kommissionen afviser Scandlines' klager over finansieringen af Øresundsforbindelsen

Torsdag 16. oktober 2014 kl: 08:21
Af: Redaktionen

Europakommissionen har den 15. oktober 2014 afgjort, at finansieringen af Øresundsforbindelsen er fuld forenelig med EU-retten. Dermed afvises to klager fra Scandlines. Transportministeren er glad for afgørelsen, som også har principiel betydning for Femern-forbindelsen.

Den 17. april 2013 indgav Scandlines en klage til Europa-Kommissionens konkurrencemyndigheder over finansieringsmodellen for Øresundsforbindelsen og de garantier, som den danske og den svenske stat giver til Øresundsbro Konsortiets finansiering - den såkaldte statsgarantimodel. Scandlines hævdede, at der er tale ulovlig statsstøtte, som forvrider konkurrencen i forhold til rederiets færgeoverfart mellem Helsingør og Helsingborg.  Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Den 8. januar 2014 indgav Scandlines en ny klage til Kommissionen. Denne gang over de skattemæssige vilkår, som Øresundsbro Konsortiet og de øvrige infrastrukturselskaber i Sund & Bælt-koncernen har.

Kommissionen har den 15. oktober 2014 truffet afgørelse i de to klager. Kommissionen finder at både statsgarantimodellen og de særlige afskrivningsregler og mulighederne for at fremføre underskud, som infrastrukturselskaberne har i dag, er fuldt ud forenelige med EU-retten.

Transportminister Magnus Heunicke udtaler:
- Det er en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark, at Kommissionen nu har fastslået, at vores statsgarantimodel, som vi anvender til finansiering af de store, brugerbetalte faste forbindelser, er i fuld overensstemmelse med EU-retten.
- Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud.
- Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen.  Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med Kommissionen om Femern Bælt-projektet.

Hele afgørelsen fra Kommissionen forventes først at blive offentliggjort efter den 30. oktober 2014.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst