Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Debat: Interessant hollandsk løsning af hvileproblem

Mandag 13. oktober 2014 kl: 22:05
Af: Redaktionen

Den hollandske vognmandsorganisation TLN foreslår, at det skal være tilladt at afholde et enkelt normalt ugehvil i lastbiler på langfart. Forslaget rammer lige ned i en ganske ophedet dansk debat. "Interessant kompromis", er vurderingen fra brancheorganisationen ITD.

Lastbilchauffører, der i månedsvis turer Europa rundt med deres lastbils førerhus som det eneste 'hjem' og holdepunkt, skaber debat i hele Europa. Ikke mindst efter at Frankrig og Belgien har indført høje bøder for at afholde normalt ugehvil i lastbilerne. Men hvordan bør reglerne om overnatning i lastbilerne indrettes? Det har den hollandske vognmandsorganisation TLN givet et bud på. Det skriver ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Væk hjemmefra i nogle uger
Hollænderne foreslår i en henvendelse til EU-kommissionen, at det - udover de daglige hvil og forkortede ugehvil - skal være muligt for chaufføren at holde et enkelt normalt ugehvil på mindst 45 timer i lastbilen, når den er ude på langfart. Det vil give mulighed for, at chaufføren kan være væk hjemmefra nogle uger samtidig med, at det forhindrer, at chaufførerne lever en uværdig nomadetilværelse på rastepladserne i månedsvis.

- Ingen skal kunne tvinges til at bo i en lastbil i månedsvis. Men der er samtidig brug for at sikre en vis fleksibilitet, så man kan køre ture, der varer i op til nogle uger. Det er nødvendigt for at sikre samhandlen i Europa. Hollændernes forslag kunne være et interessant kompromis, siger ITD's formand Gert Jakobsen, der hæfter sig ved, at den hollandske vognmandsorganisation i lighed med ITD rummer mange forskellige slags vognmænd og derfor er naturligt indstillet på at tænke i kompromiser.

Politisk gangbart
Hollænderne opfordrer i øvrigt EU-Kommissionen til at skabe fuldstændig klarhed om de nuværende regler for hvil i lastbilerne. Hvis reglerne skal skærpes i forhold til det, der hidtil har været normalt, peger hollænderne på, at der er behov for en overgangsordning på flere år, så transportvirksomhederne i god tid kan indrette sig. Derudover opfordrer de også kommissionen til at støtte kampen for bedre rastepladsforhold til chaufførerne på alle de europæiske veje.

ITD's erhvervspolitiske chef Nikolaj Stig Nielsen vurderer, at den hollandske model er et godt bud på en politisk gangbar løsning.

- Branchen kan ikke leve med billederne af chauffører, som kører Europa rundt i månedsvis under ensomme og umenneskelige forhold. Men vi kan heller ikke leve uden fleksibilitet i transportkæden. Hollænderne har ramt et løsningsforslag, der tilgodeser begge behov, og det er givetvis også den linje, der er opbakning til på tværs af Europas forskellige lande, siger Nikolaj Stig Nielsen.

ITD's bestyrelse vil tage endelig stilling til sagen på sit møde den 4. november 2014.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst