Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU's nye transportkommissær kom i høring

Onsdag 1. oktober 2014 kl: 14:51
Af: Redaktionen

Tirsdag aften var der høring af den indstillede transportkommissær, slovakken Maros Sefčovič. Ole Christensen, der er medlem af EU-Parlamentet valgt for Socialdemokratiet, peger på, at det er et vigtigt område for Danmark, da det er en branche som beskæftiger mange, og hvor der er mulighed for vækst. Men det også en branche under stigende pres med eksempler på dårlige forhold for chauffører, social dumping og unfair konkurrence

I forhold til den tidligere transportkommissær, Siim Kallas, har Maros Sefčovič efter Ole Christensens vurdering indtil videre markeret sig positivt. I sin skriftlige orientering til EU-Parlamentet har han blandt andet lagt vægt på, at markedsåbninger på transportområdet ikke er et mål i sig selv.
 
I den mundtlige høring, hvor medlemmerne af EU-Parlamentets Transportudvalg havde mulighed for at stille spørgsmål til den indstillede kommissær, havde Maros Sefčovič blandt andet følgende udmeldinger:

  • Arbejdsforhold for chauffører: Opfattelsen af industrien skal ændres og moderniseres. Herunder skal der også fokus på social sikring og lønninger, så branchen bliver attraktiv at arbejde i
  • Social dumping - simplificering af reglerne: Der er problemer med social dumping i transportbranchen, og de skal håndteres ved blandt andet at skabe regler, som er simplere, klarere og mere fair
  • Mere social dialog: Arbejdsmarkedets parter skal inddrages mere i evaluering og udformning af lovgivning. Det hører til blandt de ting, man ikke har gjort godt nok i den seneste periode. Arbejdsmarkedets parter skal arbejde sammen om at modernisere europæisk transport. 
  • Der er brug for en "social code" for mobile arbejdstagere i transportbranchen, så der bliver social stabilitet for de relevante arbejdstagere
  • Sociale rettigheder: Ny lovgivning skal ikke underminere sociale rettigheder. Når ny lovgivning forberedes og evalueres, skal det vurderes, hvordan beskæftigelsen samt forholdene på arbejdsmarkedet påvirkes - sådanne vurderinger skal altid foretages på transportområdet
  • Liberalisering af cabotagereglerne: EU-Kommissæren svarede ikke tydeligt på, hvorvidt han bakker op om yderligere liberaliseringer af cabotagereglerne. Han understregede, at der er brug for mere simple regler, som er lettere at håndhæve.
 
Ole Christensen betegner efter høringen, at det alt i alt er ret interessant med en kommissær, som har blik for de problemer, som eksisterer for vognmandsbranchen i Danmark og resten af Vesteuropa samt for alle de udenlandske chauffører, der arbejder under stærkt kritisable forhold langt væk hjemmefra.


- Vi skal have nye regler i EU, for dem vi har nu, dur ikke. Der skal være fair konkurrence og mindre sociale dumping. Det får vi ikke, hvis vi ikke får bedre regler og en klarere håndhævelse af dem i hele EU, siger Ole Christensen og fortsætter:

- Lige nu er der ikke enighed om, hvordan cabotagereglerne faktisk skal fungere. Den kommende kommissær lagde vægt på, at der er brug for mere simple regler og mere ens brug af dem, hvis der skal gøres noget ved unfair konkurrence og social dumping. Det vil jeg holde ham op på.


Ole Christensen understreger, at man skal kunne leve for den løn, man får. 


- Lige nu, er der pres på forholdene i transportbranchen, og den udvikling skal vendes, siger han.




 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst