Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Svensk lastbil gjorde sig i tysk test

Onsdag 17. september 2014 kl: 10:43
Af: Redaktionen

Scania G 410 Streamline satte ny rekord i sparsommelighed med et forbrug på 23,3 liter diesel pr. 100 km - det svarer til 4,29 km/l - i den store tyske "Euro Truck Test 2014". Den svenske lastbilproducent Scania fremhæver i den forbindelse Streamlinernes ry brændstoføkonomiske Euro 6-lastbiler

Præcis 499 kilometer motor- og landeveje omkring München lagde asfalt til det tyske fagblad Trucker's seneste sammenligningstest af lastbiler i 400-450 hk-klassen til europæisk langturskørsel på ca. 40 ton vogntogsvægt. Da lastbilerne i testen havde tilbagelagt de sidste kilometer, stod Scania G 410 Streamline med 13-liters 6-cyl. Euro 6-motor med ren SCR-teknologi tilbage som vinder på blandt andet laveste brændstofforbrug, laveste egenvægt og største trækkraft.


Konkurrenterne i sammenligningstesten var Mercedes-Benz Actros 1843, Renault T430 og DAF XF. Volvo, Iveco og MAN havde takket nej til test-invitationen. 


Næstbedst i brændstoftesten blev Mercedes-Benz Actros med et dieselforbrug, der lå 1,7 liter/100 km højere end Scania'ens. Korrigeret for forbruget af AdBlue, som er et nødvendigt tilsætningsstof for alle de deltagende lastbiler for at overholde Euro 6-miljønormen, opnåede Scania'en ca. 0,4 liter/100 km lavere forbrug end Mercedes Benz Actros'en samt mere end 1,5 liter/100 km lavere forbrug end de to øvrige konkurrenter.


Scania fremhæver også, at den tyske transportavis 'Deutsche Verkehrs Zeitung' (DVZ) har testkørt markedets nyeste Euro 6-lastbiler på de tyske veje under realistiske forhold. Konklusionen efter fem forskellige testkørsler med Scania G 410 Euro 6 og tilsvarende lastbiler fra konkurrerende mærker gennem de seneste 12 måneder blev, at Scanias G 410 Streamline med 13-liters 6-cyl. rækkemotor med ren SCR-teknologi stod tilbage som den mest økonomiske.


DVZ-testen viste, at Scania G 410 Streamline forbrugte 1,1 liter diesel mindre pr. 100 km end gennemsnittet for konkurrenterne ved fuld last og hele 1,9 liter mindre pr. 100 km end konkurrenterne ved dellast. I DVZ's testkørsler var Scania'en desuden hurtigst af alle på testruten både med fuld last (38,8 ton vogntogsvægt) og med dellast (25,4 ton vogntogsvægt). Og det på trods af, at Scania'ens 13-liters motor med 410 hk havde det færreste antal hk, men alligevel præsterede det højeste drejningsmoment i klassen.


Fakta om Scanias Euro 6 motorprogram:
  • 5-cyl. 9-liters rækkemotorer: 250, 280, 320*) og 360*) hk
  • 6-cyl. 13-liters rækkemotorer: 370, 410*), 450*), 490 hk
  • 8-cyl. 16-liters V-motorer: 520, 580, 730 hk
De med *) markerede motorvarianter leveres med ren SCR-teknologi for overholdelse af Euro 6-miljønormen, mens de øvrige motorvarianter leveres med kombineret EGR- og SCR-teknologi:


EGR: Exhaust Gas Recirculation, tilbageførsel af udstødningsgas i forbrændingen for at opnå lavere forbrændingstemperatur og dermed reducere dannelse af bl.a. nitrogenoxid (NOx).

SCR: Selective Catalytic Reduction, efterbehandling af udstødningsgasserne i katalysator i lyddæmperen ved hjælp af tilsætning af ureastoffet AdBlue for dermed at fjerne blandt andet nitrogenoxid (NOx). 


Samtlige motorvarianter indgår i Scanias modulsystem, hvor et stort antal hovedkomponenter går igen fra motorvariant til motorvariant. Det gælder for eksempel udformningen af forbrændingskammer samt topstykker, plejlstænger, stempler og indsprøjtningsudstyr. 


Scania G 410 Euro 6 med rekordlavt brændstofforbrug i tyske pressetests




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst