Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Mercedes-Benz' Econic kommer med en Euro 6 gasmotor

Torsdag 28. august 2014 kl: 10:07
Af: Redaktionen

Mercedes-Benz lancerer nu sin Econic-model med en M 936 G-motor til gas. Den sekscylindrede gasmotor leverer samme præstation som en dieselmotor og sætter nye standarder for CO2-udledning, partikeludledning og støjniveau

Mercedes-Benz' Econic kommer med en Euro 6 gasmotor
Kun et år efter Mercedes-Benz' Econic-lastbil gennemgik en omfattende opgradering, præsenterer Mercedes-Benz nu en ny gasdreven Econic NGT. Med sin Euro 6 gasmotor sætter distributions- og renovationslastbilen et nyt niveau for gasmotorer og tilbyder vognmændene en effektiv og miljøvenlig distributionskørsel.


- Vi tror på, at den nye Econic NGT bliver gennembruddet for gasdrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i Danmark. Derfor glæder vi os også meget til at komme ud og præsentere lastbilen for kommuner, renovationsselskaber og vognmænd, siger Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark. 

   
22 procent lavere CO2 udledning med naturgas
Med en reduktion i CO2 udledningen på op mod 22 procent i forhold til tilsvarende diesellastbiler, når motoren kører på naturgas, når den nye gasmotor nye niveauer uden, at det går ud over ydeevnen. Gasmotoren er baseret på OM 936-turbodieselmotoren fra den nye 7,7 liter BlueEfficiency Power-generation fra Mercedes-Benz.  Den øgede vægt i forbindelse med motorombygning til gaskørsel, tilhørende gastanke, rørføring og sikkerhedsforanstaltninger er halveret til 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel. Dette er med til at give en øget lastkapacitet på 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic NGT. 



På gas leverer motoren en ydelse på 221 kW (301 hk) med et maksimalt drejningsmoment på 1.200 Nm. 

- Vores nye gasmotorer understreger klimafordelene ved at køre på naturgas. Og så skal man huske på, at CO2-udledningen bliver markant lavere, hvis naturgassen helt eller delvist udskiftes med biogas, siger Lasse Wøhlk.


Færre partikler og mindre støj
Gasmotoren har også en lavere partikeludledning end dieselmotorer, og samtidig er gasmotoren mere støjsvag end tilsvarende dieselmotorer. Det gør Econic NGT ideel til at løse distributions- og renovationsopgaver i byerne, hvor nærmiljøet og hensynet til naboer spiller en vigtig rolle.


Optimalt udsyn giver bedste arbejdsvilkår
Mercedes-Benz' Econic NGT bygger på et Low-Entry-koncept, som sikrer hurtig og sikker ind- og udstigning, ligesom den har panoramavinduer, der giver et ekstra godt udsyn fra førerpladsen hele vejen rundt udsyn, mens de korte akselafstande giver bedst mulig manøvrefrihed. Econic NGT er også udstyret med Allisons automatiske sekstrinsgearkasse, som er ideel til kørsel med mange opbremsninger, hvor den øger komforten og forbedrer brændstoføkonomien.


Econic NGT Euro VI med M 936 G-motor:
  • Econic NGT med M 936 G-motor er tilgængelig i varianterne 1830 og 2630 inden for den tilladte bruttovægt på mellem18 og 26 ton.
  • Econic NGT med M 936 G-motor fås i 4x2 og 6x2/4 akselkonfiguration, hvor sidstnævnte har en elektrohydraulisk styret løbeaksel. Desuden fås en 6x4 version med træk på to aksler.
  • De to- og treakselskøretøjer fås i forskellige askelafstande fra 3450 mm til 5700 mm. Køretøjerne kan bestilles med førerhus i en høj og lav version, som måler henholdsvis 1745 mm og 1295 i højden (indendørs).
  • Aksel, undervogn og motor lavet ud fra samme serie som Mercedes-Benz større lastbilsserier, hvilket giver optimale vilkår for både servicering og vedligeholdelse.
  • Motorens vægt er halveret med 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel, og kan dermed have en øget last på op imod 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic.
  • Et nyt multifunktionsrat giver hurtigt adgang til instrumentbrættet og radio, ligesom de enkelte kontakter kan indstilles individuelt til den enkelte chaufførs behov.
  • Parkeringsbremsen og gearene er indstillet til at være den samme højde som rattet, hvilket gør det nemmere at bruge, mere sikkert og mere ergonomisk.
  • Elektronisk betjent soltag, bedre isolation og mere effektiv luftcirkulation sikrer bedre arbejdsklima inden i køretøjet.
  • Den gasdrevne Econic NGT har været på markedet siden 2002, og der er flere end 1.400 kørende enheder.
  • Econic har været på markedet siden 1998 med en produktion på mere end 13.000 enheder.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst