Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

FlexDanmark satser på åbne standarder i ny IT-strategi

Tirsdag 19. august 2014 kl: 10:58
Af: Mikael Hansen

FlexDanmark, som står for teknikken bag trafikselskabernes Flextrafik, gennemfører en modularisering af sit IT-system med åbne grænseflader. Det letter samarbejdet med andre IT-systemer og er en invitation til samarbejde med en bred gruppe af IT-leverandører.

Trafikselskabernes Flextrafik blev i de første år efter kommunalreformen i 2007 samlet i ét teknisk system med et svenske Planet-system som det centrale planlægningsværkstøj. Det betød, at andre IT-leverandører som Trapeze og Finn Frogne blev skubbet ud, og lige siden har blandt andet disse to selskaber kæmpet en brav kamp for at fastholde deres markedsposition.

Nu har FlexDanmark, som en den fælles teknologienhed i trafikselskabernes Flextrafik lagt en ny IT-strategi, som betyder, at IT-systemet deles op i en række moduler, og hvor grænsefladerne er beskrevet efter en fælles nordisk standard, den såkaldte SUTI-standard. Det fremgik af et indlæg fra FlexDanmarks udviklingschef, Niels Tvilling Larsen, på TØF's og Dansk Taxiråds medlemsmøde den 18. august om de teknologiske udfordringer i erhvervsmæssig personbefordring.

Nordisk standard for individuelle kørsler
SUTI-standarden er blevet til som et samarbejde mellem private og offentlige parter i de nordiske lande gennem de seneste ti år. Praksis for offentlig betalte individuelle kørsler med forskellige grupper af svage og handicappede borgere er meget ens i de skandinaviske lande, og det er lykkedes at blive enige om meget konkrete beskrivelser af alle parametre omkring bestilling og udførelse af denne type kørsler.

De danske trafikselskaber har været meget tilbageholdende med at deltage i SUTI-arbejdet, men FlexDanmark har nu besluttet at bruge SUTI-standarden til at beskrive grænsefladenre mellem modulerne.
Konsekvensen af dette er for det første, at der kan udveksles data mellem FlexDanmarks system og andre planlægningssystemer. Mere vigtigt er det, at FlexDanmark nu åbner for en række eksterne leverandører til de kommende generationer af IT-moduler til Flextrafik.

Tilfredshed hos Trapeze Group og Frogne
De to vigtigste leverandører af IT-systemer til kørselsplanlægning og - koordinering er Trapeze Group, som meste leverer systemer til kommuner, og Finn Frogne, som fortrinsvis har taxabranchen som kunder. Hos begge firmaer er der stor tilfredshed med FlexDanmark nye strategi og accepten af SUTI-standarden som fælles grundlag.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst