Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Den tyske regering sænker maut-satserne

Onsdag 30. juli 2014 kl: 14:27
Af: Jesper Christensen

Onsdag besluttede den tyske regering sig for at godkende de nye maut-satser, som den tyske transportminister Alexander Dobrindt havde foreslået. De nye satser, der træder i kraft 1. januar 2015, ligger generelt under de nuværende


I dag koster det eksempelvis 14,1 eurocent at køre med en tre-akslet Euro 6 lastbil på mautstrækninger i Tyskland. For en fire-akslet lastbiler koster det 15,5 eurocent. Det vil efter 1. januar 2015 koste 12,5 eurocent for en tre-akslet. For fire-akslede Euro 6-lastbiler vil satsen fra 1. januar 2015 være 13,1 eurocent.


Fra 1. januar 2015 vil mautsatsen for Euro 5-lastbiler og EEV-lastbiler være 14,6 eurocent for tre-akslede lastbiler og 15,2 for fire-akslede lastbiler mod henholdsvis 14,1 og 15,5 i dag.


EU-regler for opkrævning af vejafgifter betyder, at den tyske regering må sænke vejafgiften for Euro 2, Euro 1 og Euro 0 med en større procentsats, da den højeste afgift højst må være det dobbelte af den laveste afgift.


Den tyske maut dækker udgifter til anlæg og vedligeholdelse af veje, men også eksterne omkostninger fra vejtrafikken - eksempelvis følger af luftforurening.
En væsentlig årsag til de lavere maut-satser er et lavere renteniveau.


For Euro 6-lastbiler er der tale om mautsatser, der er godt 15 procent lavere, end de nuværende satser, der også omfatter Euro 5- lastbiler og lastbiler med EEV-motorer.


For Euro 5- lastbiler og lastbiler med EEV-motorer betyder de nye satser en stigende maut for tre-akslede på 3,5 procent og faldende maut for fire-akslede på 1,9 procent.


For Euro 4-lastbiler falder mauten mellem 7 og 10 procent, mens den for Euro 3-lastbiler falder med mellem 1 og knap 5 procent.


Euro 2 lastbilerne slipper mellem 27 og 29 procent billigere end i dag, mens 


Euro 1 og Euro 0 lastbiler slipper omkring 25 procent billigere.

Det skal dog nævnes, at der er omkring dobbelt så dyrt at køre med en Euro 1 eller Euro 0 lastbiler, som det er at køre med en Euro 6 lastbiler.

Det er også værd at nævne, at antallet at lastbiler med motorer, der med Euro 3 motorer eller tidligere er stadigt faldende.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst