Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU fastholder krav til Danmark om buspassagerers rettigheder

Onsdag 23. juli 2014 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

EU-Kommissionen fremsendte i september 2013 en åbningsskrivelse om manglende implementering af visse dele af forordningen om buspassagerers rettigheder. Det er den manglende udpegning af busterminaler med særlige service for handicappede passagerer, som kommissionen er utilfreds med. Nu har kommissionen sendt en supplerende åbningsskrivelse.

Desværre er det detaljerede indhold af de to åbningsskrivelser fortroligt materiale, så her kan der kun informeres i meget generelle vendinger, som sagen er resumeret på www.euo.dk (Folketingets EU-Oplysning).
Forordningen om buspassagerers rettigheder omhandler kun lange busruter på mere end 250 km. Det betyder, at bestemmelserne kun gælder en del af de danske fjernbusruter og internationale busruter.

Transportnyhederne citerer fra sagsfremstillingen på www.eou, som endnu ikke er opdateret med den supplerende åbningsskrivelse.

"Kommissionen har i åbningsskrivelsen anført, at Danmark ikke opfylder sine forpligtigelser i henhold til forordningens artikel 12, 28 og 31. Efter disse artikler skal der udpeges busterminaler, hvor handicappede og bevægelseshæmmede kan få assistance, der skal udpeges nationale håndhævelsesorganer (tilsynsog klageorgan) og fastsættes regler om sanktioner for overtrædelse af forordningen. Kommissionen skal endvidere underrettes om disse foranstaltninger.
Kommissionen erklærer sig uenig i Danmarks påstand om, at ingen busterminaler i Danmark opfylder de krav, der er fastsat i artikel 3, litra m), i forordning (EU) nr. 181/2011. "
"Regeringen forventer at fremsætte forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber ultimo februar 2014, hvori bestemmelser der udpeger håndhævelsesorganer samt fastsætter sanktioner i henhold til forordningen indgår.
Danmark er fortsat af den opfattelse, at der ikke findes busterminaler i Danmark, der er omfattet af forordningen, da Danmark vurderer, at danske terminaler ikke falder ind under begrebet "bemandet terminal". "

Terminalproblemer
København er både endestation og stop for adskillige internationale busruter, og her springer de manglende terminalfaciliteter i øjnene. De internationale busruter må fortsat tage til takke med et usselt stoppested i Ingerslevsgade 150 meter fra Hovedbanegården, og helt uden faciliteter for chauffører og passagerer - endsige handicappede passagerer.

Busholdepladsen bag Valby Station anvendes af Abildskou som endestation for fjernbusruterne til og fra Jylland/Fyn. Den anden store udbyder af fjernbusruter, Rødbillet, holder i Ingerslevsgade ved Hovedbanegården ligesom de internationale ruter. I de jyske byer, som betjenes af fjernbusruter er terminalforholdene af meget skiftende karakter. Ingen steder er der faciliteter, som bare nærmer sig den standard, forordningen kræver.

Regeringens holdning til forordningen om buspassagerers rettigheder skal formentlig ses i forhold til de faktiske og meget beskedne terminalforhold for passagererne på lange busruter.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst