Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

DSB sender IC4 til afsluttende eksamen

Mandag 23. juni 2014 kl: 14:28
Af: Redaktionen

DSB har besluttet at sætte en ny undersøgelse af IC4/IC2-togene i gang for at få belyst, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet. Internationale eksperter - eksempelvis DB Systemtechnik - vil blive indkaldt som censorer under eksamen

De seneste par års driftserfaringer viser, at den lange historie om IC4/IC2 ikke stopper med leverancen af togene, som blev afsluttet med otte års forsinkelse ved overtagelsen af det sidste af de 105 togsæt i oktober sidste år. Senest har mangelfuld kommunikation mellem koblede togsæt, aksellejekasser - og manifoldrevner tilføjet sig listen over udfordringer.


Endvidere forventes et igangværende undersøgelsesarbejde, blandt andet med inddragelse af internationale eksperter (DB Systemtechnik), at konkludere, at ikke alle komponenter er af den kvalitet, man kunne ønske.


Dette vil stå i modsætning til Atkins-rapporten fra 2011, der konkluderede, at de basale komponenter og systemer i IC4 togsættene er fundamentalt sunde, og at IC4/IC2 ikke har væsentlige tekniske problemer. Derudover opsummerede Atkins-rapporten, at IC4/IC2 togene, selv med de nødvendige supplerende omkostninger til opgraderinger, fortsat ville repræsentere "value for money". 
 



- Man bør i den situation vurdere, om fortsatte investeringer i IC4/IC2 er tiden og pengene værd. For selvom vores medarbejdere de seneste par år har haft god fremdrift med at rette op på kvaliteten af togene, så udestår der meget arbejde. Og der er næppe nogen tvivl om, at nye udfordringer vil komme til i takt med, at flere af togene kommer ud at køre, siger direktør for DSB Vedligehold A/S, Steen Schougaard Christensen, der peger på, at Togfonden også har ændret på forudsætningerne for arbejdet.


- Med Togfonden kommer den danske jernbane endelig på niveau med resten af Europa, så vi fremover kan køre el-tog. Det betyder også, at IC4/IC2-togene ikke kommer til at køre lige så længe, som perspektivet var tidligere. Vi får med andre ord mindre gevinst af at løse de mange udfordringer med IC4/2, siger han.



DSB ønsker på baggrund af de seneste udfordringer og de ændrede forudsætninger at få uafhængige eksperter til at belyse, om det stadig vil være økonomisk og risikomæssigt rigtigt at fortsætte hele eller dele af arbejdet med at bringe IC4/IC2 op på et niveau, hvor de kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt.


- Vi er i færd med at udarbejde kommissorium, og opgaven skal, alt efter endeligt omfang, muligvis i udbud. Vi ønsker, at arbejdet kan komme i gang og færdiggøres hurtigt, men det vigtigste for os er, at det bliver gjort grundigt, siger Steen Schougaard Christensen.


I mellemtiden - og med mindre, der viser sig nye store udfordringer - fortsætter arbejdet med at idriftsætte IC4/IC2-togene i takt med, at deres driftsstabilitet forbedres.


- Man kan sige, at IC4/IC2 nu kommer til afsluttende eksamen, så vi kan få afklaret, hvad de kan, og hvad de ikke kan. Sideløbende hermed arbejder vi på en plan for, hvad der skal ske, såfremt IC4 ikke består sin eksamen. Der står jo ikke just tog parat til levering rundt omkring i Europa, så det eneste, der med sikkerhed kan siges om en plan B er, at det kan blive dyrt, og det bliver svært, siger Steen Schougaard Christensen.










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst