Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

International godstransport: Der er udfordringer ved overflytning fra vej til bane

Torsdag 10. januar 2013 kl: 10:00
Af: advokat, ph.d. Lissi Andersen Roost og advokatfuldmægtig, ph.d. Kenneth Melancton Nielsen

Afsporingen af et godstog i slutningen af november sidste år ved Farris i Sønderjylland blev fulgt tæt her på transportnyhederne.dk. Over syv km togskinner og sveller blev ved afsporingen ødelagt, og godstogstrafikken gennem Danmark til og fra Tyskland lå dermed stille, idet den først efter nogle døgn blev omdirigeret via Tønder

Afsporingen viste med al tydelighed jernbanetransporternes sårbarhed. Risikoen for sådanne hændelser, der i det konkrete tilfælde lagde den vitale jernbanegodskorridor Sverige-Danmark-Kontinentet død i flere dage, bør derfor sammen med de nedenfor omtalte temaer, inddrages som et moment ved overvejelserne af fordelene og ulemperne ved overflytning af godset fra vej til bane. 


Ikke desto mindre er der i øjeblikket stor fokus på at få flyttet godstransporterne fra vejen og over på jernbanen. Således fremhæves det, at en sådan overflytning af godset blandt andet vil give miljømæssige fordele, mindske køerne på landevejene og dermed øge trafiksikkerheden. 


For både vareejerne og transportørerne er det dog vigtigt at være opmærksom på, at en flytning af godset fra vej til jernbane har en række både praktiske og juridiske konsekvenser.


Blandt andet stiller de to transportformer forskellige krav til godsets emballering og stuvning/surring. Medmindre vareejeren er så heldig at have sin egen togstamme, vil der under jernbanetransport kunne forekomme rangering. 


Sidstnævnte kan bedst sammenlignes med et frontalt sammenstød, om end ved lav hastighed. Jernbanetransport er derfor typisk noget "hårdere" ved godset end en normal landevejstransport. 


Dernæst er det vigtigt at være opmærksom på, at en traditionel CMR-ansvarsforsikring ikke umiddelbart dækker det fulde ansvar for en godsskade, som er underlagt den internationale jernbanekonvention, kaldet COTIF-CIM. Dette vil dog være tilfældet med en almindelig speditøransvarsforsikring (SAF-forsikring), idet en sådan forsikring dækker speditørens ansvar uanset måden, hvorpå transporten udføres. 


Henset til at begge typer ansvarsforsikring dog umiddelbart kun dækker transportørens/speditørens ansvar op til de i CMR/COTIF-CIM fastsatte maksimale begrænsningsbeløb per kilo gods, vil det også ved jernbanetransport fortsat være en rigtig god idé for vareejeren at tegne en vareforsikring, der dækker godsets værdi, i det omfang denne overstiger det maksimale begrænsningsbeløb i COTIF-CIM.


For fuldstændighedens skyld bemærkes det, at en international hucke-pack-transport, hvor traileren med gods placeres på en togstamme, som udgangspunkt er underlagt CMR-reglerne. 


Nedenfor er der til generel orientering en oversigt over de vigtigste forskelle på reglerne om reklamation, forældelse og transportørens ansvar for godset under henholdsvis en international landevejstransport og en international jernbanetransport.

Fakta:












































CMR-loven



COTIF-CIM



Ansvarsgrundlag



Objektiveret ansvar



Objektiveret ansvar



Ansvarsfrihedsgrunde




  • Befordring i åbent køretøj

  • Fejl eller mangler ved indpakningen

  • Læsning eller losning udført af afsender/modtager

  • Visse godsarters beskaffenhed

  • Ufuldstændige el. forkerte mærker og numre på godset

  • Transport af levende dyr


+



  • Fejl udvist af den berettigede

  • Godsets egen beskaffenhed

  • Forhold der ikke kunne undgås, og hvis følger ikke kunne afværges






  • Befordring i åbent køretøj

  • Fejl eller mangler ved indpakningen

  • Læsning eller losning udført af afsender/modtager

  • Visse godsarters beskaffenhed

  • Ufuldstændige el. forkerte mærker og numre på godset

  • Transport af levende dyr

  • Mangel på følgepersoner



Ansvarsbegrænsning v. bortkomst/beskadigelse



Maksimalt SDR 8,33 pr. kg. 



Maksimalt SDR 17 pr. kg.



Ansvarsbegrænsning v. forsinkelse



Maksimalt 1 x fragten.



Maksimalt 4 x fragten. 



Reklamationsfrister



v. synlig skade eller bortkomst: ved modtagelse


v. ikke-synlig skade eller bortkomst: inden 7 dage fra modtagelse


v. forsinkelse: inden 21 dage fra den dag, hvor godset blev stillet til modtagers rådighed.







v.synlig skade eller delvis bortkomst: ved modtagelse


v. ikke-synlig skade eller delvis bortkomst: inden 7 dage og bevis skal føres for, at skade/bortkomst er sket i varetægtsperioden


v. forsinkelse: inden 60 dage efter leveringsfristen



Forældelsesfrister



Udgangspunkt: 1 år


Grov uagtsomhed/forsæt: 3 år





Udgangspunkt: 1 år 


Grov uagtsomhed/forsæt: 2 år



Vidste du
  • At jernbanetransport stiller store krav til emballering, stuvning/surring
  • At godstogene i USA kan være over 6 km lange
  • At rangér-skader er nogle af de hyppigst forekomne skader under jernbanetransport




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportjuristerne skriver om ny dom om gyldigheden af voldgiftsaftaler i rammeaftaler om transport
- Retten frifandt både speditør og vognmand
- Ny dom om vedtagelse af CMR-loven ved national vejstransport af gods
- Udlejningstrailere var involveret i færdselsuheld - og ender som en sag i Højesteret
- Sag om en uklar befragtningsaftale om et off-shore skib blev afgjort i retten
- Landevejsfragtfører frifundet for ansvar for bortkomst af gods under international landevejstransport
- Aflysning af flyafgang på grund af sygdom er ikke en ekstraordinær omstændighed
- Søfarendes arbejdsforhold forsømmes
- Vejledning til rederier og transportører vedrørende coronasmitte om bord på skibe er opdateret
- Transportjuristerne skriver om konsekvenser ved et No-deal Brexit
- Nye droneregler er på vej
- Tvist mellem rederi og speditør ender i Højesteret
-

Klik venligst