Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Elektroniske CMR-fragtbreve - Et skridt nærmere nutiden

Torsdag 1. november 2012 kl: 12:00
Af: Redaktionen

Af advokat, Ph.d., Lissi Andersen Roost (lar@lett.dk) og advokatfuldmægtig, Ph.d., Kenneth Melancton Nielsen (kmn@lett.dk), Lett Advokatfirm, Kolding

Siden 1965, hvor Danmark tiltrådte CMR-konventionen, har aftaler om internationale godstransporter ad landevej herhjemme været reguleret af CMR-loven. Denne lov er siden da kun ændret én gang, i slutningen af 1970'erne, hvor man ændrede CMR-konventionen og erstattede Guldfrancen som regningsenhed for ansvarsbegrænsningsbeløbene med de såkaldte SDR (Special Drawing Rights).


Nu ser det imidlertid ud til, at der er en ny ændring af CMR-loven på vej. Torsdag 1. november ventes Regeringen at fremsætte et lovforslag om implementering af en ny ændringsprotokol til CMR-konventionen. Denne ændringsprotokol muliggør anvendelsen af elektroniske CMR-fragtbreve i forbindelse med international vejtransport, som alternativ til det traditionelle papirbundne CMR-fragtbrev.


Ifølge lovforslaget forventes de foreslåede lovændringer at kunne have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Således vil anvendelsen af elektroniske fragtbreve muliggøre en hurtigere og mere effektiv overførsel af data i forbindelse med afviklingen af internationale transportaftaler. Derudover forventes adgangen til at anvende elektronisk kommunikation at ville medføre rationaliseringsgevinster i den enkelte virksomhed og øge virksomhedernes konkurrenceevne på grund af en forbedret mulighed for elektronisk samspil med andre virksomheder.


Hvis de foreslåede lovændringer gennemføres, vil det elektroniske CMR-fragtbrev i juridisk forstand være sidestillet med det traditionelle papir-fragtbrev i forhold til spørgsmål om bevismæssig værdi m.v., forudsat at det elekroniske fragtbrev indeholder de i loven opregnede oplysninger, at det gøres tilgængeligt for transportaftalens parter, og at det er forsynet med parternes behørige elektroniske signatur. Kravet om elektronisk signatur skal sikre, at fragtbrevet reelt stammer fra de i fragtbrevet oplyste parter, og at der ikke kan ske utilsigtede ændringer i dokumentet. I praksis vil det formentligt betyde, at aftalens parter skal have en digital signatur svarende til for eksempel den, man kender fra NemID. 


Elektroniske fragtbreve kendes fra andre transportsektorer, blandt andet luftfragtsindustrien, hvor der i en del år er arbejdet på udvikling af et elektronisk luftfragtbrev kaldet e-AWB. Også i et kommende forslag til ændring af Søloven vil der blive lagt op til indførelsen af elektroniske transportdokumenter. 


Fordelene ved elektroniske transportdokumenter er mange. Juridisk set vil det ofte være lettere at skaffe sig et sikkert - og læseligt - bevis for aftalens indhold, herunder f.eks. et forbehold, ligesom det ofte også vil skabe en hurtigere dialog om eksempelvis godsskader og forsinkelser. 


Før man går i gang med at anvende elektroniske transportdokumenter i sin virksomhed, er det imidlertid vigtigt at sikre sig, at disse dokumenter opfylder eventuelle lovkrav til for eksempel indhold, udstedelse og signatur. I modsat fald risikerer man, at dokumentet ikke bliver anerkendt. Helt at undvære papir i international landevejstransport er derfor nok ikke muligt lige her og nu. Men med regeringens initiativ er vi kommet et godt skridt på vejen.   


Alle informationer og besvarelser er kun til generel oplysning og kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Hverken transportnyhederne.dk eller Lett Advokatfirma påtager sig ansvar for tab som følge af fejlagtige informationer i artiklerne eller brevkassen eller andre forhold i forbindelse hermed.


Med henblik på konstant at behandle temaer, som ikke bare er aktuelle, men også relevante for vore læsere, har vi - transportjuristerne fra Lett Advokatfirma i Kolding og transportnyhederne.dk etableret en brevkassefunktionen "Spørg Transportjuristerne". 

Du kan allerede nu sende dine transportretlige spørgsmål til redaktionen - klik her - som herefter vil udvælge og svare på de henvendelser, som må formodes at have generel interesse for vores læsere. 

Alle henvendelser vil naturligvis blive behandlet anonymt.

Læs også:

Hvor vi præsenterer de to transportjurister:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportjuristerne skriver om ny dom om gyldigheden af voldgiftsaftaler i rammeaftaler om transport
- Retten frifandt både speditør og vognmand
- Ny dom om vedtagelse af CMR-loven ved national vejstransport af gods
- Udlejningstrailere var involveret i færdselsuheld - og ender som en sag i Højesteret
- Sag om en uklar befragtningsaftale om et off-shore skib blev afgjort i retten
- Landevejsfragtfører frifundet for ansvar for bortkomst af gods under international landevejstransport
- Aflysning af flyafgang på grund af sygdom er ikke en ekstraordinær omstændighed
- Søfarendes arbejdsforhold forsømmes
- Vejledning til rederier og transportører vedrørende coronasmitte om bord på skibe er opdateret
- Transportjuristerne skriver om konsekvenser ved et No-deal Brexit
- Nye droneregler er på vej
- Tvist mellem rederi og speditør ender i Højesteret

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
-

Klik venligst